O antropólogo muxián, e vello amigo, Manuel Vilar publica no dixital terraetempo un interesante artigo sobre a recuperación de Gonzalo López Abente. Manuel Vilar foi, hai xa ben anos disto, quen me levou ao interese pola obra do poeta muxián e quen me convenceu para facer un estudo e compilar os versos naquela Antoloxía poética (Espiral Maior, 1995), que saíu publicada por vontade do naquela altura alcalde de Muxía, o nacionalista Bautista Pose Paz.
Deseguida reproducimos por completo o seu texto.
Un poeta que permanecía esquecido no faiado das nosas letras
Recuperando un dos nosos clásicos: Gonzalo López Abente
De neno, supoño que como todos os nenos, gustábame revolver nos armarios e caixóns á descuberta de cousas, especialmente aquelas que tiñan letras. Lembro ben un día que subín ao faiado da casa labrega dos meus avós paternos, en Caberta, e vin alí un libro de poemas de Gonzalo López Abente, Escumas da Ribeira. Para min foi unha descuberta sorprendente e gárdoo como o trigo da semente, por dicilo en frase labrega xa fóra de uso.
Gonzalo López Abente é un poeta que permanecía esquecido no faiado das nosas letras. As circunstancias da vida levárono a se recluír na súa vila natal, en Muxía, despois de rematados os estudos en Compostela. Un vello muxián contárame hai anos, nos meus tempos de estudante, como era a viaxe a cabalo desta xente desde Muxía a Compostela e como unha vez estando comendo no lugar de San Martiño de Fontecada (Santa Comba), ─ aquí facían unha parada a medio camiño para xantar e, despois, as mulleres collían cara a Noia, onde estudaban internas nun colexio de monxas, mentres os homes seguían cara a Compostela a estudar na Universidade─, e á sombra dunhas árbores, chegou un labrego cun machado e díxolles que se ergueran do sitio que ía cortalas. Entón o pai do noso poeta seica lle pediu que os deixara rematar de comer, pero o home tiña présa. O pai negociou entón a compra das árbores coa condición que non as cortase e eles poder así seguir facendo sempre esa parada precisa no seu percorrido cara a Compostela baixo a súa sombra.
Seguramente a estadía constante de Gonzalo López Abente en Muxía incidiu na difusión e recepción da súa obra, pese a que publicou sete libros de poesía, catro de narrativa, un de teatro e moitas colaboracións en diverso medios, como A Nosa Terra, e, especialmente, en varias publicacións da emigración. Foi membro do Seminario de Estudos Galegos, no que entrou facendo unha lectura de poemas do seu libro D´Outono, pero nunca foi un membro activo do mesmo. Unha vez pregunteille a don Antonio Fraguas por el no SEG, e dixérame que o recordaba ver nalgunhas xuntanzas, pero sempre sentado na última fila e sempre calado. Mais si tiña participado noutras angueiras colectivas dun xeito máis activo, como nas Irmandades da Fala ou na campaña a prol do Estatuto. Nunca ocupou cargos, agás presidente da Asociación de Escritores de Galiza (1936) ou xuíz municipal, cargo que desempeñou accidentalmente e no que se deu de alta en xuño de 1936 para mandar deter a un coñecido activista fascista, Puertas Lastre, posteriormente involucrado na cruenta represión. Despois da guerra civil entrará na Real Academia Galega, cun discurso sobre a obra de Pondal, e no 1971 dedícanlle o día das letras.
Pero para nós Abente é un clásico, un autor ao que volvemos de vez en cando na busca das paisaxes da nosa memoria, das palabras que se perderon, da sabedoría dos devanceiros, do amor polo propio. Sen a súa obra, e sen a de outros coma el, a nosa cultura non estaría onde está agora e nós non seríamos o que somos. E como todo autor clásico forma parte da nosa herdanza cultural, fálanos do amor pola súa terra, da loita pola súa dignificación, pola súa defensa e defensa do noso idioma co que sempre estivo comprometido. A excepción está na súa mocidade, cando publicou uns poucos poemas en castelán no xornal El Celta, que se facía en Corcubión a comezos do século pasado. A el tamén se lle atribúe un folletiño titulado Visita apostólica de San Pedro a los curas del distrito de Mugía. O folleto, impreso nunha imprenta madrileña en 1904, é unha crítica aos cregos muxiáns que aínda hoxe poderíamos asinar. Naqueles tempos os Abentes militaban no bando que intentaba traer novos aires á vida pública e rachar coa situación caciquil e inmobilista que asentaba as súas bases en estruturas do antigo réxime. Por iso aos cregos non lles era unha persoa agradable e contaban os vellos muxiáns que o párroco de Morquintián (outro párroco desta parroquia encabezara antes a loita contra o invasor francés nas terras de Nemancos) encargoulle a un muxián que o matase, pero na cea onde ía cometerse o crime, e no momento no que o presunto asasino sacaba o coitelo, alguén deulle un golpe ao quinqué e o encargado de acoitelalo escapou e non parou seica até chegar á Habana. Eran anos convulsivos en Muxía, como o mostran a eleccións de 1905.
Sacando estes titubeos xuvenís, despois o seu compromiso co idioma foi constante. Así, en 1921, publica no xornal Nerio, de Corcubión, un artigo sobre Muxía que empeza desta maneira: “Ao falar d´este meu vello e querido pobo, coido sería ridículo o facelo n-outra fala que non fose a mesma d´el, a que cai de seu aquí, a que de cote lle sirveu para as súas necesidades. A fala mimosa na que Rosalía cantou a súa sonada romaxe da Barca, e Pondal as súas melancólicas paisaxes e brancas areas. A fala nai, abafada moitas veces por fillos desleigados, i-esquecid-as máis, por fillos inconscientes; uns e outros desexosos, ao parecer, de dar terra â vella que aínda gusta das tradicións e do arrescendor das mazáns gardadiñas nas lacenas, antre a roupa branca”. Máis de sesenta anos despois utilizamos este texto para iniciar en Muxía a andaina dunha pequena publicación que tiña por nome o título dun dos seus libros.
Se lemos a Abente estaremos camiñando polas páxinas da nosa historia, percorreremos o noso territorio cunha guía excelente, descubrindo as vellas gándaras, agora comestas polo abandono e os eucaliptos, descubrindo os vellos topónimos xa esquecidos, ─o poeta dinos que naceu no Cabo da Grixa, moita xente hoxe en Muxía non identifica xa este lugar do casco urbano─, estaremos descubrindo a paisaxe coas xentes que a construíron e entrando no imaxinario das mesmas.
A lectura de Abente, como a de calquera outro clásico, non é unha ollada cara ao pasado, senón un exercicio para entender o presente e ter un referente firme ao que agarrarnos para mirar decididamente ao futuro; tamén algo educativo para as xeracións novas. E como todo clásico, tamén nos ensina a vivir como galegos, anímanos a traballa para sermos cidadáns libres na nosa propia patria, fálanos de angueiras comúns fronte ao dominante arribismo de hoxe en día. Eles son a supervivenza da derrota do efémero, falan da pervivenza de nós. A súa obra é unha árbore de profundas raíces na terra no medio dunha carballeira demoucada.
Nós somos galegos tamén polo coñecemento que temos da nosa cultura, polo coñecemento que temos dos nosos clásicos. Os clásicos lévannos máis alá do presente, do banal e do breve, tan de moda agora.
E como dixera Italo Calvino: ler aos clásicos é mellor que non lelos.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
- «Pondal, Martelo e López Abente subiron de novo aos Penedos», a crónica de Xela Cid do roteiro literario polos Penedos de Pasarela e Traba organizado polo Semescom
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta