(Retrato de Curros antes da sua viaxe á Habana, vía culturagalega.org, do Álbum da emigración do Consello da Cultura Galega)
Tal día coma hoxe, o 7 de marzo de 1908, Manuel Curros Enríquez morre na Habana. A biografía e a obra deste autor sobranceiro do Rexurdimento inflúen moito na creación literaria de Gonzalo López Abente, até o punto de ser explícita en tres poemas de diferentes épocas que lembran o maxisterio do autor celanovés sobre o escritor muxián que recollín na edición da súa Poesía Completa (Espiral maior, 2013, en coedición coa Fundación López Abente).
Cronoloxicamente, o primeiro deses poemas de López Abente de ton elexíaco intitúlase «A volta do bardo» e engade debaixo en cursiva Á chegada do cadavre / do gran Curros Enríquez. Apareceu na súa opera prima Escumas da ribeira, que se publicou na Imprenta de Juán Pérez Torres, en Madrid, sen data de edición. Soamente dous autores aventuran unha datación, Otero Pedrayo escribe “Seu primeiro libro Escumas da ribeira saiu no 1911 e dise que por a infruencia de don Xoaquin Arias de Miranda, cuia amisade decidiu ó calado poeta”, e Méndez Ferrín que o data dous anos despois con interrogante. Porén, a primeira recensión do libro que atopamos saíu na revista bonaerense La Voz de Galicia, núm 45, do 12 de setembro do 1914, da man de Conde de Cela, pseudónimo do xornalista e director de Suevia, Joaquín Pesqueira.
O segundo leva por título «Lembrando a Curros», que primeiro viu a luz no suplemento de El Noroeste, Terra a Nosa, 3. A Coruña, 28 de febreiro de 1919. Porén, non aparece en ningún libro até que se publica no apartado «Recobrados. Cuarta y última parte» do libro póstumo Decrúa, que se publicou na emigración tres anos despois do pasamento do autor muxián, con colofón no 11 de xullo do 1966, na bonaerense Imprenta López, e dentro das Edicións Muxía (1966), que dirixían o sobranceiro galeguista Arturo Cuadrado e o seu curmán Horacio Bermúdez Abente, este último escribe un pequeno prólogo que chama «Noticia» para xustificar a publicación das «cuartillas» orixinais que viñeran parar ás súas mans.
E en Nemancos, o último poemario de pre-guerra de López Abente, publicado na colección Nós, vol. XXVII, na Coruña (1929), aparece o longo poema «Unha oración», que leva esta introdución: A Curros Enríquez, no acto / da colocación da primeira pedra / do seu moimento en Celanova.
Con pequenas enmendas na lingua foi reproducido na antoloxía de varios autores Homenaje a Curros Enríquez en su centenario 1851-1951, A Coruña, setembro de 1951, e tamén na emigración arxentina na revista Galicia, Federación de Sociedades Gallegas, Bos Aires, 1159, 20 de outubro de 1951.
Velaquí desguida os tres poemas currosianos de Gonzalo López Abente:
A VOLTA DO BARDO
Á chegada do cadavre
do gran Curros Enríquez.
O espíritu quizáis d’homes barudos
que noutrora chegaron
tras do sol que constantes adouraron
e aquí, quedando pol-o asombro mudos,
axionllados viron
qu’os mares o enguliron;
o espíritu d’aqueles ascendentes
que soberbos erguiron
o tempro máis famoso
qu’ollaron as nereidas e as ondinas
dend’as augas ferventes
d’este mar proceloso,
latexa n-as ideas pelegrinas
que bulen n-a miñ’alma,
como bulen as brétomas n-a terra
y-os furores qu’encerra
en aparente calma
este mar que ademiro e que me aterra.
Idólatra do sol, nas altas penas,
com’aqueles abós, miro á oucidente;
mornas rayolas bícanme n-a frente
e corre fogo po-las miñas venas.
¡Negras sombras qu’a Pátria m’envolvedes
n-o mantelo loitoso
da noite aceda d’ilusións despida,
por min non esperedes
qu’o corazón impúlsame animoso
á seguir c’o desexo ao sol radioso,
imán da miña vida!
Se soupera cantar, se fora un bardo
qu’a y-arpa ll’arrincase docemente
as armonías que n-a y-alma gardo…
¡qué de cousas diría…! Tenramente,
com’o marmulo lánguido das brisas
e salayos d’amor
nacidos antre bágoas e sorrisas
d’un máxico sopor,
irían os preludios do meu canto
penetrando n-as almas delicadas
e crecendo, crecendo paseniño,
revolvería o niño
das lembranzas amadas,
e ao fin, bramando, a cántiga violenta
resoaría n-os peitos c’o espanto
que resoa n-os mares a tormenta
………………………………………………………..
………………………………………………………..
¡Ah! ¿Quén poide seguir ao pensamento?
Espíritus dos meus antepasados,
volvede á erguer conmigo outro moimento
com’o que foi guindado pol-o alento
dos mónstruos por cen anos agobiados.
¿Qu’é o que pasa, que as leis se cambëaron
da sabia Natureza…?
Sostédevos, penedos, co-a firmeza
que sempre en vos hacharon
os tombos d’este mar enfurecido,
porqu’eu perdo o sentido
e váiseme a cabeza…
Volve pr’atrás o sol. Aquel regueiro
de pálidas rayolas que s’adianta
pol-o azul feiticeiro
que dos mares ao ceo se levanta,
vai bordando unha franxa branca e pura
sobre o celeste tul
que cobixa esta terra sin ventura,
cal doce pabellón branco y-azul.
E ven pr’aquí; ¡máis cómo ven, Dios santo!
fermoso, si, pro branco com’a lua
y-en vez de fogo n-a mirada sua
da morte trai o tenebroso espanto.
E trai tamén a y-arpa pendurada
que fixo resoar con voz potente,
y-esa voz ha de ser eternamente
pol-os aires da terra conservada.
* * *
Erguede o tempro, espíritus, erguede
n-esta costa soberba
ond’o voso recordo se conserva;
á traballar volvede;
espíritus, movede
estas penas xigantes,
e un tempro, como d’antes,
n-un instante formado,
atope o sol amado
qu’espléndido onte foi par’oucidente
y-hoxe ven frío, pálido e sin vida
pra poder acougar eternamente
n-o brando seo da súa nai querida.
LEMBRANDO A CURROS
Hai vibracións de almas inmortás, sensibres,
que de cote voan no ambente da terra;
onde armoñosas, tremecentes, libres,
que rebeldes rolan predicando guerra
—guerra a os opresores, guerra â tiranía—
e que tamén rolan predicando amore
pro os asoballados que sofren a fría,
fatal coitelada do aceiro da dôre.
Poeta subrime das verbas ardentes
que o son meiguiceiro deixaches acó
de aquele “Nouturnio” baril, no que as xentes
entenden a o sapo que canta cro, cro.
Inda os “tangaraños” da patria son minguas
e crúas feridas, que leva na entrana,
e ainda esta fala é o Cristo das linguas
cravado no cume de esquiva montana.
Que refungue a tralla da tua xenreira,
poeta de verba baruda e adina,
contra dos cativos que ergueron bandeira
no esterio rezago dunha bailarina.
UNHA ORACIÓN
A Curros Enríquez, no acto
da colocación da primeira pedra
do seu moimento en Celanova.
Mestre:
Unha oración, unha sinxela
pregaria —avelaíña relucente
erguéndose a través do craro ambente
a morrer no fulgor de linda estrela.—
Oración de un devoto, de un de tantos
que hoxe te lembran no solar nativo…
Celanova feliz, grorioso arquivo
de poetas e santos.
Quen non puido facer pelengrinaxe
deica o teu santuario milagreiro,
prega homilde no seo silandeiro
do máis barudo galicián paraxe.
Tempro soberbo pra rezar. Bravía
costa pedregullenta
e un fero mar que alenta
con rexa rebeldía.
Escumas na rompente bruadora,
outos penedos, cabos atrevidos…
Grandiosa escena para os estalidos
da tua musa varil e loitadora.
Mestre:
Unha oración suba da terra,
—volvoreta no ouro da mañán—
rezada antre o balbor de Touriñán
na adusta soedade de Fisterra.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Os artigos literarios de Baldomero Cores Trasmonte no diario vespertino La Noche», en Grial 243
- Lectura no Pico Sacro do poema “Apuntamentos para unha «Alba de Groria»” no Roteiro polos espazos vitais e literarios de Castelao na Estrada
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Novembro 2024 (1)
- Outubro 2024 (1)
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta