No último número, 202 (abril, maio, xuño do 2014) de Grial, Revista Galega de Cultura, que xa anda polas librarías e que tamén se pode adquirir en edición dixital desde a propia páxina da Editorial Galaxia, asino unha recensión sobre a estrea poética do narrador Bieito Iglesias, intitulada A última música das cousas (Centro PEN Galicia, 2014). Velaquí o texto:
Estrea poética de altura
A última música das cousas
Bieito Iglesias
Santiago de Compostela: Centro PEN Galicia, 2014, 70 páxinas
O Centro PEN Galicia abre unha nova colección «Currupa Literaria» que na lapela da súa primeira entrega xa se anuncia como «un sendeiro compartido, un paso libre de ida e volta por onde transitan historias en verso e prosa, contadas e escritas coas mellores palabras». E a entidade que preside o poeta Luís González Tosar escolleu para a súa presentación unha obra singular asinada por Bieito Iglesias, un membro do seu equipo directivo admirado pola súa excelente prosa (narrativa e de artigos ou crónicas xornalísticas) de quen pouco se coñecía o seu oficio poético que agora se revela neste volume intitulado A última música das cousas, en coidada maquetación de Xabier Castro Martínez nunha caixa de páxina pouco habitual e ben agradecida para a lectura.
Afeitos ás brincadeiras da retranca na súa obra, talvez sexa outra que o volume se conforme con 33 poemas, número de moitas interpretacións cabalísticas e moi venerado pola masonaría. A ironía tamén paira sobre os versos, ás veces abondo explícita, e arrequenta as temáticas das viaxes literarias, da memoria (nomeadamente da infancia e da mocidade) e, de facermos unha lectura confesional, a voz poética íspese no sentimento amoroso. Unha retranca que acada o seu cumio nas fotografías ciscadas polo texto, nas que as notas a rodapé provocan o sorriso ou case a gargallada, así nunha delas que o retrata na súa infancia de poliomelite sinala «Un poeta de catro anos fai xixí contra un chevrolet de magneto e manivela» e noutra tirada en Moscú ri da súa propia imaxe de muletas «Galeote remando na Praza Vermella».
Humor de altura, ironía que mesmo achamos nos temas máis trascendentes, quer se fala do sentimento amoroso, así en «Verbum caro» o derradeiro verso Corazón, o amor é isto: / casar o apetito do león e da xaula; quer se os poemas recúan á infancia ou á mocidade, así en «Fumamos a península» que remata Habia piroliñas como carrachas saciadas, ou quer na descrición de Moscova olla aos transeúntes desde as alturas Gagarin ou acédase un sorriso na boca ofendida / que Frankestein coserá á momia de Lenin.
A pulsión meorialística enche todo o libro, porén a infancia de Coles e a mocidade da Chabasqueira ourensá cobran protagonismo hexemónico en «A hora do morcego», «Memoria / ganzallos» (Eu estaba alí, nas meninas cordiais de meu pai…), «Romance histórico», no que compara a aldea co senado romano, «A noite dantes», «Fumamos a península» ou «Partículas invariables» onde lembra os tempos do boxeador Cassius Clay e dos autos Hispano Suíza (que tamén poetizou Vicente Araguas). E tampouco é alleo ás alusións ao franquismo, velaí «Heroi ecuestre», inspirado nunha páxina da Enciclopedia Álvarez.
No libro sobrancea o culturalismo, moi próximo de varios poetas da chamada Xeración dos Oitenta, con continuas referencias, nunca traídas ao chou, á arte, á música, á metaliteratura ou ás viaxes, nunca olladas con cámara de turista senón con reflexión crítica («Anónimo veneciano», «Metempsicose» na Habana, «París, mon amour», «Moscovo lilas serodias», «O reino da sorte», que decorre en Tracia, ou «Metáfora e éxtase», en Flandrés, mais tamén Istambul e outros territorios e outras xentes). Unha maneira de poetizar que non se afasta do seu propio xeito de narrar, poñamos por caso nos relatos de Amor e música lixeira (2002). Velaí máis unha vez a súa querencia por Aznavour, Brel, os Beatles, Sandie Shaw e tamén o mambo de Pérez Prado, os pasodobres e outras músicas de baile que fan parte da memoria colectiva.
Outros poemas farían as delicias de calquera historiador da arte, da que Bieito Iglesias por formación é bo coñecedor, por exemplo as virxes de Bellini en «Anónimo veneciano» ou o renacemento no significativo «Ekphrasis (La Tempesta)», mais tamén a arte galega de Fernández Mazas, a compartiren espazo lírico coas artes decorativas burguesas, as lúas de Maxim’s, os ourives de Vèndome ou os cinseiros de Campari. E non escasea outra grande paixón do autor, o cinema, personificado en actrices como Alida Valli ou Marilyn, da que conta episodios inauditos acontecidos na rodaxe do filme Río sen retorno.
Na metaliteratura é de salientar o diálogo cos clásicos Montaigne, Maupassant, Schlegel, Verne, Puxquin, Tolstoi, Jabès, Rimbaud, Joyce, Ezra Pound, Pavese, Edmund Wilson, entre outros, aínda que Chesterton e Emiliy Dickinson son convocados en varias ocasións (no poema «Volátiles de Emily» arremete contra os malos tradutores da súa poesía) e que acadan o seu cumio intertextual en «Paráfrase», que rende preitesía a Nabokov. Tampouco faltan autores contemporáneos como Amin Maalouf ou mitos como Casanova ou a «Aperta de Brunilda», un dos escasos poemas que Bieito Iglesias publicara con anterioridade. Porén, o máis chamativo son os xogos intertextuais de «A noite dantes» co célebre poema de Foulas de Manuel Antonio que principia Eu son / I am / Ego sum / Je suis e de «Aberración da luz» onde parafrasea os versos do rianxeiro o meu nome acenderá unha estrla nova / en cada constelación.
Do punto de vista formal, o autor manexa varios paos, desde o poema en prosa inicial «Anónimo veneciano» (que semella procurar un diálogo co relato da súa autoría «Un baile de máscaras») até as estruturas paralelísticas e repeticións de poemas como «A hora do morcego» ou «Xaneira», ou as tentativas de versículo coas que glosa a vida e a morte na Amazonia de Xoán de Nóvoa, navegante de liñaxe ourensá ao servizo da coroa de Portugal.
Como se di na lapela, Bieito Iglesias «nunca ata agora practicou o intrusismo poético» e ao dobrar a derradeira páxina calquera podería preguntar a razón de non o transitar con anterioridade, pois oficio poético haino e de altura, malia a narratividade dos versos. Velaquí unha gozosa descuberta.
Miro Villar
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta