No último número de Grial, Revista Galega de Cultura, 195 (xullo,a gosto, setembro 2012), que acaba de chegar ás librarías e que tamén se pode adquirir en edición dixital na propia páxina da Editorial Galaxia, publícase co título «O poema non se atreve a dicir» a miña recensión do poemario ruído de fondo de Daniel Salgado (Xerais, 2012. 44 páxinas).
Endebén recomendo a merca do exemplar, que ofrece contidos coma un conto inédito de Celso Emilio Ferreiro ou os artigos «A censura na obra de Celso Emilio Ferreiro» de Xosé Manuel Dasilva, «Juan Compañel (1829-1897). Alén do editor do Rexurdimento» de Xurxo Martínez González ou «O Conto galego de Rosalía. Unha edición ferrolá asinada pola autora en 1868» de Xesús Torres Regueiro, ofrezo deseguida a miña recensión ao completo:
ruído de fondo
Daniel Salgado
Vigo: Xerais, 2012, 44 páxinas
O poema non se atreve a dicir
Daniel Salgado (Monterroso, 1981) publica o seu sexto libro de poemas en oito anos, desque aquel seu bautismo de fogo con Sucede e días no imperio (ambos e dous editados no 2004), e consolida unha voz propia, mais que foxe da repetición, como demostra este ruído de fondo (2012) no que a maior novidade vén dada por un desleixo procurado na organización dos textos. De feito, non hai crebas de páxina. A pesar diso, nese premeditado totum revolutum hai unha forte ligazón interna. Estamos perante unha trabe que se pode ler coma un único poema cos seus fragmentos desordenados e dispersos, para xerar unha sensación de caos que sexa acorde con esta época convulsa, mesmo violenta, de forte dialéctica entre a crueza da política económica xerada polo neoliberalismo, o rostro máis voraz do capitalismo, e a resposta social contra a súa pretendida uniformidade, adoito nomeada como globalización.
Este poema, de aparente desorde, dialoga na intertextualidade con voces que lle son queridas ao autor. Non se trata dun exercicio retórico culturalista co que dar conta da amplitude das súas lecturas, non hai actitude diletante, non hai pose afectada de pedantismo, senón que esas voces intégranse no propio discurso lírico para afortalar a súa cerna. E son moitas as que se convocan, desde a inicial cita do Inferno de Dante até as dúas derradeiras de Friedrich Hölderlin, pertencentes aos libros O espírito do século e Patmos, que se interrogan sobre o que vai xurdir despois do caos, tanto é así que a violencia pode ser ollada a un tempo como perigo e como salvación. E esta é a idea principal que serve de armazón desa devandita desorde aparente, unha imaxe que se asemella á velocidade do século.
Canda eles transitan polo libro filósofos e pensadores de xinea marxista (Alain Badiou e a súa idea de xustiza, Mike Davis, Walter Benjamin e Terry Eagleton) e poetas que abrazan rebeldías, sociais, persoais ou incluso lingüísticas (Mahmoud Darwix, o Méndez Ferrín de contra maquieiro, Paul Celan, Johannes Bobrowski, Nelly Sachs, Georges Perec e o seu Ellis Island, do que hai recente tradución galega do poeta Eduardo Estévez publicada por Franouren), acompañados de música de fondo, que soa a blues e a jazz, non podía ser doutra maneira (John Lee Hooker “ándalle a torboada na gorxa”, a fermosa Ascension de John Coltrane que xa debeu inspirar o título do anterior libro de Daniel Salgado, e o italiano Paolo Conte), alén dunha referencia tanxencial a Dylan no magnífico retrato poético que se fai de William Faulkner (p. 15), un dos tres narradores citados, os outros dous son James Agee e J. G. Ballard. E finalmente a figura do republicano Danton, guillotinado nos enfrontamentos ideolóxicos após a Revolución Francesa, mais que aquí é convocado polo seu furor antimonárquico.
E a linguaxe poética de Daniel Salgado, ás veces anovando (por exemplo na violenta ruptura da estrutura silábica do verso e nas citadas crebas de páxina dos poemas) e outras veces recuncando, ofrece a súa propia visión próxima do materialismo dialéctico, e así nos versos podemos atopar referencias ás fábricas e ás cadeas de produción, á organización do traballo e ás relacións mercantís; á loita de clases, ao suxeito histórico do cambio e ao partido (comunista); á violencia estrutural e ás guerras, mesmo á nuclear, aínda que a guerra global permanente sería entre os ricos, a cada vez máis ricos, e os pobres, a cada vez máis pobres; á represión e aos campos de concentración; á inmigración e ao éxodo (que xa dera título a outro libro de Salgado), tamén produto da desigualdade nas relacións económicas, e a outras eivas da sociedade actual. E non queda fóra a visión do xornalista Daniel Salgado que se preocupa sobre a desinformación e as múltiples máscaras da censura informativa, até falarnos da “total escaseza / de fontes fiábeis. este, o / xornalismo da fractura”.
Contra todo isto reaxe a voz poética, porque en ruído de fondo hai moita reflexión metaliteraria, por citarmos só algunhas mostras: “o poema non se atreve a dicir”; “todos os obxectos que producen un poema”; “o poema vira imposíbel”; “na impotencia, onde se resolve a escrita”; “este poema transita a época postindustrial”; “a defunción das poéticas isolacionistas”; “desfaise a luz e o poema non é quen de dicir onde”; “a indeterminación aprópiase do poema”; até chegarmos á radicalidade pois “o derrubamento percíbese exactamente no poema” e “o poema é incapaz de se dirixir / cara a ningures: tropeza coa lingua, / coa súa propia historia”.
Velaí a razón última de que calquera mensaxe poética (ou non) sexa percibida coma un ruído de fondo que nos acompaña no balbordo, mais talvez incapacitada para se facer clara e nítida. Algo semellante era o que expresaba Hölderlin para as convulsións da súa propia época. Daniel Salgado acredita na necesidade de abandonar as poéticas viradas para o individual, mais tamén se revela consciente da notoria insuficiencia do poema para o combate ideolóxico. Con todo, esa dúbida sobre a potencialidade da escrita como ferramenta non pode nin debe ser impedimento para dar resposta. E o poeta sabe con quen se posicionar, de aí a dedicatoria do libro “aos que nunca se confudiron de inimigo”.
MIRO VILLAR
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Os artigos literarios de Baldomero Cores Trasmonte no diario vespertino La Noche», en Grial 243
- Lectura no Pico Sacro do poema “Apuntamentos para unha «Alba de Groria»” no Roteiro polos espazos vitais e literarios de Castelao na Estrada
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Novembro 2024 (1)
- Outubro 2024 (1)
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta