Premer na imaxe para agrandar o tamaño)
Neste mesmo último número, 204 (outubro, novembro, decembro do 2014) de Grial, Revista Galega de Cultura, en papel nas librarías ou tamén en edición dixital desde a propia páxina da Editorial Galaxia, asino na mesma sección intitulada «O espello das letras» unha outra recensión. Desta volta fálase nela do libro de poemas Tempo de cristal e sombras (Espiral Maior, 2014) da autoría de Xosé María Álvarez Cáccamo.
Velaquí o texto:
A luz e as incertezas do poeta
Tempo de cristal e sombras
Xosé María Álvarez Cáccamo
Culleredo: Espiral Maior, 2014, 74 páxinas
O propio Xosé María Álvarez Cáccamo afirma no limiar «Os sinais do Vilar» que este volume “xunta en severo contraste dous libros e unha longa andaina de trece anos” e a maiores, con citas explícitas de versos, advirte das sorprendentes semellanzas e do diálogo entre as dúas propostas, a priori distantes temática e formalmente.
Da banda de arca, Vilar dos fillos xa publicado con anterioridade na ourensá Difusora de Letras, Artes e Ideas en 2004, mais nunha coidada e exquisita edición de tan só corenta exemplares numerados e asinados polo autor, en follas soltas de papel de calidade e acompañados de cadanseu gravado do artista Manolo Figueiras (tamén autor da ilustración de cuberta en Espiral Maior) e con Limiar do poeta e profesor Manuel Outeiriño, que tamén se recupera. Da banda de couso, a novidade de incorporar o inédito Os signos da noite (2007-2013). E sen cuestionar ese fluír común confesado polo poeta entre os dous libros, cómpre deterse no moito que hai de desemellanzas, o que non invalida en ningún caso que se poida construír un todo.
Os dezasete poemas que conforman Vilar dos fillos foron escritos na contemplación gozosa do medre dos seus propios fillos arredor da casa familiar na aldea de Vilar de Vilaboa, que Cáccamo apostila “do Morrazo, a douscentos metros sobre a enseada de San Simón e a illa de Meendinho”. Un lugar que se visibiliza desde os primeiros versos: “Aquí comeza o mundo, / no alto deste outeiro / onde tedes as camas, / o teito, a galería / e as pinturas de cera”.
E, como non podía ser doutra maneira, esa construción sobre a infancia ten moito de paraíso feliz e de celebración adulta na contemplación da tenrura, quer chamando a deter a vida para anotar a súa felicidade, quer para manifestar o abraio. Neste senso é paradigmático o fermoso e musical poema que principia: “¡Que extraños son os fillos! E que remata na constatación: Que extraños son. Non sei, non sei”.
Os poemas discorren en estruturas dialóxicas, hai de certo un diálogo constante, ás veces inzado de preguntas (“¿De que augas vén o mar? … ¿Tedes os pais resposta para todo?”), mais é evidente que se trata dun monólogo da voz poética, a reflexionar sobre o que observa nos seus fillos “nictápoles” coma morcegos e a retrotraerse ata a propia infancia e con ela a cerciorarse do inexorable transcorrer do tempo. Velaí a dialéctica: “Cando eu, tan veloz, / ando a descer enviso polas abas da vida (…) Mentres, vós, / cos labios fronte ao vento e a terra lentamente, / subides vida arriba”.
De feito, a propia infancia sempre foi un motivo recorrente nun autor adoito preocupado pola memoria, poñamos por caso Calendario perpetuo (1997), no diálogo co pai ausente en Luminoso lugar de abatemento (1987) ou coa presenza habitada do espazo da casa familiar en Arquitecturas de cinza (1985), sen ir máis lonxe.
Neste primeiro libro, tan confesional e tan humanista a un tempo, hai un ritmo melódico moi marcado e tamén unha maior e procurada sinxeleza formal, con textos que amosan estruturas paralelísticas, con profusión dos versos breves (heptasílabos, pentasílabos), acaídos para a poesía infantil, aínda que tamén concorran alexandrinos ou versículos longos que nos lembran o oficio do poeta, un mestre na súa utilización. E incluso con estrofas clásicas, sempre de verso libre, como tercetos ou quintetos, ás que Cáccamo é bastante refractario no conxunto da súa extensa obra.
Moito máis confesional aínda é o segundo libro, Os signos da noite. Nas palabras do Limiar Cáccamo sinala que os versos proveñen de “ler os sinais que me enviaba o soño nocturno”, que ás veces son pesadelos no ronsel da negra sombra rosaliana ou convocan a estirpe, o pai ausente, a nai e os irmáns e que formulan sempiternas preguntas sen resposta. Hai un dístico que o sintetiza todo de maneira perfecta e sublime: “eu vivín moitos anos protexido polos ollos da nai que repartía luz / moitos anos pola boca do pai que pronunciaba as sílabas do mundo”.
Desta volta son 31 poemas e o discurso lírico aproxímase máis á voz robusta e potente de moitas das súas entregas anteriores. E se antes predominaba o tempo do cristal, agora a voz tórnase máis sombriza, contaminada pola dor e a melancolía, co desexo imposible de “ficar / como un corpo adolescente sen idade”, porque como enunciará noutro poema “así camiñamos as persoas maiores”.
E pódese percibir coa anotación do léxico ao chou, que agora fala de sombras, cadáveres, inverno, cidade sórdida, rúas violentas, caixa inhóspita, casa violada, cornixas da morte, día sen historia, abismo, palabras da desolación…
Alén diso, tamén anobela o poeta outro dos seus fíos recorrentes: a poesía política ou de intervención social, nomeadamente no poema que principia: “non sei dicir que especie de animal é o fascismo que se derrama nas rúas…”
Cáccamo, poeta pouco dado ao culturalismo demasiado explícito, reivindica as atmosferas deshabitadas de Giorgio de Chirico, talvez rememorando o seu cadro As incertezas do poeta, tan definitorio para interpretar Os signos da noite e certa desolación existencial.
E sobrancean, finalmente, os poemas de homenaxe ao artista Ánxel Huete e aos poetas Miguel Anxo Fernán-Vello e Luísa Villalta, celebración dunha presenza e dunha ausencia que testemuñan a comunidade de afectos na denominada promoción ou xeración dos oitenta, na que Cáccamo é unha voz singular e referencial, que se reafirma outra volta para gozo de nós.
Miro Villar
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta