No seu feliz aniversario, cincuenta anos (1963-2013), acaba de chegar ás librarías o último número de Grial, Revista Galega de Cultura, 200 (outubro, novembro, decembro 2014), que tamén se pode adquirir en edición dixital na plataforma todoebook desde a propia páxina da Editorial Galaxia, publícase co título «A poesía como cicatriz da ferida» a miña recensión do poemario Alturas do Monte Pindo, de Rafael Lema, gañador do I Concurso de Poesía Xosé Mª López Ardeiro, convocado polo Concello de Negreira, en homenaxe do poeta nicrariense de Chancela-Logrosa falecido en 2007 e a quen eu coñecín e tratei pouco.
Endebén recomendo a merca do exemplar, que ofrece diversos textos no cincuentenario da publicación. Alén diso, tamén estas interesantes achegas « A colección Grial e a revista Grial perante a censura franquista» que asina Xosé Manuel Dasilva, «Literatura galega. Un fenómeno proteico», que asina Dolores Vilavedra, «O teatro galego no medio século» da escritora Inma López Silva ou «Novos camiños para a arquitectura» de Daniel Beiras, entre outros, así como as habituais seccións de « Creación» ou «O espello das letras» de crítica, onde se insire a miña recensión.
Deseguida reproduzo o meu texto ao completo:
A poesía como cicatriz da ferida
Alturas do Monte Pindo
Rafael Lema
Negreira: Concello de Negreira / Gráficas Galicia, 2013, 38 páxinas
En setembro ardeu o monte Pindo, máis de 2200 has., a práctica totalidade do arborado do macizo granítico e boa parte das marismas de Carnota. O lume naceu co violento nordés, os días solleiros, os atavismos tradicionais da nosa tribo, as mans covardes dos incendiarios e a política forestal da administración que nada fixo para protexer o monte e que desbotou no parlamento a declaración deste espazo como Parque Natural.
Unha constelación de entidades e persoas individuais están a reclamar Monte Pindo Parque Natural con ducias de actividades diversas, entre as que estivo a edición por crowdfundig ou microfinanciamento colaborativo do volume Versos no Olimpo. O monte Pindo na poesía galega (2013), que xuntou 56 poetas e 66 textos, cuxa referencia máis antiga até agora documentada é de Francisco Añón, cun poema de 1861 que di: «Eu soñey con ver n’a cume d’o Pindo, / Adornados de mirto e loureiros, / Escritores poetas guerreiros, / Que sorrindo se daban a man».
Alén da poesía, no Limiar de Francisco Fernández Naval e eu propio salientamos: «Foi a literatura quen popularizou o carácter sacro do monte dende antigo. Son moitos os autores que insisten na súa denominación de Olimpo, velaí senón a Ramón Otero Pedrayo, quen o describe así: ‘O monte, formado por enormes masas de granito adopta unha forma de grave testa, e aínda florecen nas súas fisuras as figueiras salvaxes das que falan o P. Sarmiento e Jovellanos nas súas Notas de viaxe. Chamóuselle un dos Olimpos célticos de Galicia e é, en verdade, un dos máis fermosos montes litorais dela”. Pero agora, grazas ao traballo divulgador da Asociación Monte Pindo Parque Natural, sabemos que nun documento de doazón, recuperado no Tombo de Celanova, con data do ano 942, xa se recollía esta condición: “In Carinota… cum suo monte sacro’».
Con esta colectánea xa pechada e no prelo, o libro intitulado Alturas do Monte Pindo de Rafael Lema resultaba gañador o pasado mes de decembro do I Concurso de Poesía Xosé Mª López Ardeiro, convocado polo Concello de Negreira, co apoio da Consellaría de Cultura, en memoria do chorado poeta nicrariense que finou en 2007. O texto obtivo a unanimidade dun xurado conformado polos poetas Miguel Anxo Fernán-Vello e Xulio Valcárcel, a crítica e narradora María López Sández, o crítico Xosé A. Ponte Far e a profesora María Rey.
E a finais de maio vía a luz o poemario, en realidade un único e longo poema narrativo, a xeito das antigas e medievais sergas (confesa nun verso: «lonxano nome de sergas e de sagas») que dicían en verso aventuras de cabaleiros, desta volta estruturado en seis partes que levan como pórtico cadansúa imaxe. De feito, articúlase como un caderno que anota as evocacións e as suxestións dunha xornada de ascenso ata A Moa, o punto máis alto do Monte Pindo «que medrou asombrando a Fisterra», e o posterior descenso. Unha ascensión que principia: «Partindo das gamelas con nomes de muller / e das redes que amasan a salmuira / os carreiros perden o seu corpo de area».
A voz poética enúnciase sempre na primeira persoa do plural e vai deténdose nos pormenores do roteiro, quer humanos (como o son das campás de San Cremenzo, a igrexa parroquial d’O Pindo, ou os valados choídos), quer da fauna e da flora (os cabalos mostrencos, breixos e uces, a xilbarda…), quer da propia paisaxe que se albisca no horizonte (o Xallas a morrer na freixa do Ézaro «onde o río do paraíso celta / que estronda en cadoiro contra o océano?» ou tamén as praias, os cantís e «un mar que laia e xeme»).
E canda esta descrición tamén se bota man das lendas e dos mitos que configuran o capital simbólico deste espazo singular. A poesía tórnase épica e velaí as referencias ao castelo de San Xusto (acribillado / polas sétas do olvido), aos trasnos e aos señores, aos deuses e aos reis da mitoloxía grega (o reino de Xerión, Minos, Plutón, Perséfone, Circe, Ulises, a Atlántida), que xa a tradición romántica galega emparentaba co Monte Pindo, ou figuras do noso propio corpus lendario (as xanas ou a raíña Lupa) ou da nosa tradición literaria («sen lenda de doncelas envolta en trobas / coa palabra perduda e o leixaprén»).
Tamén dialoga con tradicións filosóficas e literarias modernas como os Bastardos de Rousseau, o Wilhelm Meister de Goethe, o Paradise Lot de Milton ou a terra de Leopardi, estes últimos en versos case premonitorios «onde apañamos pequenos anacos dun libro / deixado entre a borralla», porque o lume e a súa devastación tamén aparece ás veces de esguello no poemario.
Do punto de vista estilístico é natural a escolla do versículo longo como predominante do discurso, que avanza en progresión tan só interrompida coa énfase das interrogacións retóricas, e pronunciado nunha lingua inzada de cultismos, mais non por iso desprovista de musicalidade poética. Unha lingua que, polo demais, rende tributo ao idioma dos nosos devanceiros.
A forza telúrica alicerza e constrúe un libro propicio para lermos como cicatriz poética para a desoladora ferida do incendio.
Miro Villar
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Os artigos literarios de Baldomero Cores Trasmonte no diario vespertino La Noche», en Grial 243
- Lectura no Pico Sacro do poema “Apuntamentos para unha «Alba de Groria»” no Roteiro polos espazos vitais e literarios de Castelao na Estrada
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Novembro 2024 (1)
- Outubro 2024 (1)
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta