E o texto da miña intervención continúa e remata desta maneira:
E para min, xa non coma escritor senón coma lector, é moi importante a metaliteratura, pois nesta novela fálase e moito de literatura. Xa mentamos a coincidencia con López Abente á hora de ficcionar a lenda da Buserana, que desta volta o misterioso personaxe de Buserán vaille narrar ao vello mariñeiro. E Abente tamén vai ser o apelido do doutor que atende na vila e temos que lembrar que o mariñeiro Ramón como lle sucedera a Abente vai enviuvar axiña.
E están os versos de Uxío Novoneira “a forza do noso amor non pode ser inútil” que se converten xunto cos que lle dan título á novela na forza centrípeta que move o mundo dos personaxes. Ou os que o propio poeta do Courel dedicou á morte de Amador e Daniel, dous obreiros abatidos pola policía no Ferrol de 1972. E o vello mariñeiro tamén é lector dunha “edición moi sobada de Longa noite de pedra de Celso Emilio Ferreiro”.
Apráceme moito, gústame que os libros aparezan coma agasallos como o que lle fai Rocío ao mariñeiro Ramón o día do seu aniversario, antes de se converter nunha data tráxica para os dous amantes, cando ela consegue un libro anónimo sobre conxuros e ritos máxicos intitulado Gran libro de San Cipriano ou o tesouro do feiticeiro que Ramón lera nunha biblioteca pública en Lisboa e do que tratara de atopar un exemplar nalgunha libraría e nunca o conseguira. E o vello mariñeiro sempre atopa un anaco de tempo para ler este libro e tamén outros, ou para sentirse como Alicia, do outro lado do espello.
Tamén me aprace a presenza gorentosa da gastronomía: desde a receita dunha caldeirada de maragota acompañada dun viño do Rosal que nos ofrece nunha das escenas o vello mariñeiro até o café que lle gustaba ao xeito cunqueiriano “quente como o inferno e doce como os anxos” ou unha receita sinxela cando o protagonista fritiu unhas xardas e dinos Corcón “o sabor case doce da xarda e o amargo da cervexa negra era unha mestura case poética”. Concordo totalmente. E mesmo sabores estraños, coma cando Eduardo o Rata ofrécese a cociñar a carne dunha buguina, despois de a meter varios días en vinagre para lle quitar o cheiro. Ou cando se nos fai case unha teoría do mellor que resulta o whisky irlandés fronte ao escocés, máis coñecido, ou cando baixan unha botella de ron, coma os piratas.
E non falta por suposto a recolla etnográfica do mundo mariñeiro, das manobras da navegación e das tarefas vencelladas ao palangre que se fan en alta mar, a bordo do Rocío (pois o barco leva o nome da muller de Ramón) e tamén en terra, como a poxa do peixe: “os compradores situábanse en torno ás caixas e comezou a riola de números descendentes ata que algún comprador fixo o sinal de se quedar co lote ao prezo que nese intre marcaba o poxador” e tamén a loita arriscada dos percebeiros aparece narrada nalgures. Ou incluso os nomes das embarcacións, que eu non sei se serán reais ou non, como o “Coiote” ou o “Praia de Cuño” (velaí un preciso parágrafo da páxina 109), ou dos taberneiros como Eduardo o Rata. E tamén os naufraxios, que son a cerna dun dos episodios, e as crebas, malia non facer uso da palabra, na páxina 32 fálasenos dunha chea de obxectos que o vello mariñeiro fora recollendo do mar.. e tamén doutros que subiran mallados no aparello. Aínda que non só aparecen as tarfeas asociadas ao mundo dos “pescos”, pois tamén hai referencias ás feiras e os mercados que traían aos labregos da comarca até a vila en determinados días. Todo un fresco pictórico, pois, para enterdermos a vida nunha vila afastada como Muxía. E a música dos palillos á hora de faceren o encaixe. Curiosamente aquí Corcón non optou por manter a forma nosa dialectal, panillos e panilleiras, que aparece nos versos de López Abente, de Xervasio Paz Lestón ou do laxense Antón Zapata García.
E por último tamén desfrutei da banda sonora coa que se pode ler esta libro, pois o vello mariñeiro escoita moita música, da chamada canción de autor, como “Los ejes de mi carreta” ou “El alazán” de Atahualpa Yupanqui, a segunda interpretada na voz de María Dolores Pradera, as célebres e míticas “Te recuerdo Amanda” de Víctor Jara e o poema “Palabras para Julia” de José Agustín Goytisolo, interpretado por Paco Ibáñez, ou tamén cando escoita música de Portugal do Zeca Afonso.
A novela, que se podería definir coma unha historia moderna de feitío clásico, está escrita en breves capítulos que fan áxil o ritmo da lectura, nos que tamén hai lugar para a linguaxe poética, non só polas cantigas, os versos e as cancións, senón tamén por fragmentos coma este: “A moza era máis nova, fermosa como a pel dos sargos acabados de pescar”, onde se revela o Corcón poeta.
E remato cunha das reflexións filosóficas que podemos atopar no libro e que me parece sublime para entendérmonos a necesaria conservación dos recursos mariños: “O mar é por definición xeneroso, dá a cambio de nada. A terra, porén, case sempre pide algo antes para dar despois. Este aserto encerra unha reflexión necesaria: ao mar tamén habería que lle dar algo para que un día non canse de darnos tanto e, de feito, hoxe xa dá menos do que nos daba hai anos”.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
- «Pondal, Martelo e López Abente subiron de novo aos Penedos», a crónica de Xela Cid do roteiro literario polos Penedos de Pasarela e Traba organizado polo Semescom
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta