Na miña mocidade empaticei moito coa Revolución Sandinista, coma moitas e moitos, que tiña entre os seus guerrilleiros unha morea de escritoras e escritores, poetas moitos, ou tamén de músicos. Tanto é así que neses anos ía sempre cunha chapa do FSLN na lapela do meu abrigo ou do meu casaco. E canda esa simpatía fun escoitando e lendo a todas aquelas persoas que xuntaban o seu compromiso político, social e literario en favor doutro mundo posible.
Esta mañá os xornais, como o nicaragüano el19digital, comezaron a publicar os obituarios do que fora comandante Tomás Borge (Matagalpa, 13 de agosto do 1930 – Managua, 30 de abril do 2012), do que tamén teño varios libros polos andeis da miña casa. Nesta anotación de urxencia recomendo a necrolóxica que se pode ler no blogue polisfmires e que escribiu a poeta Gioconda Belli, outra das miñas lecturas preferentes, antiga camarada de Tomás Borge e do que se fora afastando por razóns ideolóxicas, mais virada ela cara á socialdemocracia desde que se afastou do sandinismo e escolleu vivir en California.
Porén, desta volta lembrarei algo da súa escrita, que de certo ha ser máis esquecida nesta mala hora. Reproduzo un fragmento dunha das últimas entrevistas realizada polo poeta peruano Frank Otero Luque, para o dixital mundoculturalhispano e que se pode ler completa nesta ligazón. E xa logo un dos seus últimos poemas, de temática política, intitulado «El Futuro» e aínda inédito en libro.
-¿Desde cuándo escribes poesía?
-Desde que estaba en el vientre de mi madre.
-¿Algún poema emblemático tuyo?
-Sí. Encerrado en la cárcel me interrogaron y me dieron papel y lápiz para que les hiciera una confesión. En vez de eso, escribí un poema a mi hija Ana Josefina, recién nacida. Me dieron una tremenda paliza.
-¿Qué decía ese poema?
-No recuerdo el texto. Hablaba de ser valiente, generoso y justo hasta la consumación de los siglos.
-¿Quiénes son tus escritores favoritos?
-Gabriel García Márquez, Julio Cortázar, Gustave Flaubert, Jorge Luis Borges y Karl May. Y en poesía Rubén Darío, José Martí, César Vallejo, Carlos Martínez Rivas y Gioconda Belli.
-¿Qué vasos comunicantes podría haber entre todos ellos?
-Su maestría en el manejo del lenguaje. Aunque Borges me parece el más completo y Julio Cortázar el más amado, pienso que García Márquez organiza mejor las palabras; llegan al oído como canto de pájaros, repique de campanas y ladridos de lobos dulces.
-¿Por qué Cortázar es el más amado?
-Porque fue mi amigo entrañable personal. Vivió muchos meses en mi casa durante sus últimos años.
-¿Hay poesía en la política y/o política en la poesía?
-Los defensores del “realismo socialista” consideraban poesía tan sólo aquélla comprometida con los temas sociales. Ridículo. En mi opinión, la poesía amorosa, el canto a la ternura, es perfecta. En algunos casos, la política puede prestarse para la antipoesía. Hay una gran diferencia entre cantarle al palpitar de los tractores y al palpitar del corazón.
-Has escrito varios libros, incluyendo ensayos y poesía. ¿Cuál consideras que es tu obra más trascendental y por qué?
-“Un grano de maíz” es la que más ha circulado, pero muchos consideran como más importante “La paciente impaciencia”.
-“La paciente impaciencia” mereció incluso el Premio Casa de las Américas (Género Testimonio, 1989). ¿Qué significa ese reconocimiento para ti?
-Los miembros del Jurado eran amigos míos. Sobre todo Chuchú Martínez y Eduardo Galeano. Esto debe haber sido decisivo pero, para muchos, está bien escrita. A lo mejor estaban premiando más a Nicaragua que a mí.
El futuro
El futuro, hermano, viene
será recto, verdadero
sin intrusos,
Desinhibido, sus puños
saludarán ilustres
las tentaciones
de las seis de la mañana
Nuestra arcilla estará
deshabitada de traidores.
Los niños no serán especiales
solo únicos
habrá en la tierra granos de maíz
inmortales, elocuentes, sueños habrán
como si fueran rieles
anchos, veloces, alegres
masticaremos metáforas y
panes benditos.
El futuro viene, hermano,
se acerca despacio pero viene…
GÚSTAME gioconda belli! lis tres das súas obras: Waslala, La mujer habitada e encantoume MI íntima multitud! penso que é unha autora moi innovadora, audaz,orixinal e adiantada ao seu tempo. recomendable!!
Pois alén de narradora tamén é boa poeta. Coñecina hai anos por un libro que me trouxeron de Nicaragua e que se intitulaba “La costilla de Adán”. Estes e outros moitos poemas foron recollidos en Visor co título de “El ojo de la mujer”. Logo sacou outros libros de poemas que xa non me chegaron tanto. Aperta atlántica.