O Día das Letras Galegas (17 de maio do 1971) de homenaxe a Gonzalo López Abente no xornal ABC




(Foto de Ramón Caamaño)
Resulta obvio que o centenario xornal madrileño ABC (de pasado republicano, logo franquista e na actualidade monárquico e moi conservador, por non dicir reaccionario) non pode ser da miña devoción, mais hai que recoñercerlle a dispoñibilidade na súa hemeroteca de toda a súa historia para consulta de balde polos lectores e cun excelente motor de busca nos documentos en pdf que recollen a súa colección.
Nunha procura recente batín con senllas noticias que recollen a celebración do Día das Letras Galegas o 17 de maio do 1971, na homenaxe a Gonzalo López Abente.
A primeira é unha crónica dos actos que vai asinada coas iniciais J. L. B. que se publicou no diario ABC do martes, 18 de maio do 1971, na súa «Edición de la mañana» (páxs. 55-56).
A outra é unha fotografía, asinada por Caamaño (o fotógrafo muxián Ramón Caamaño) que apareceu do diario ABC do xoves, 27 de maio do 1971, na sección cultural e de espectáculos e variedades denominada «Antena» (páx. 127).
Velaquí o texto da crónica, onde sorprende gratamente o uso do topónimo galego Muxía nunha noticia redactada en castelán e no ano 1971, non o esquezamos:
SE CELEBRA EN LA CORUÑA EL IX DÍA DAS LETRAS GALEGAS
La Coruña, 17. (De nuestro corresponsal, por teléfono.)
El IX Día das Letras Galegas este 1971, en que siguiendo la iniciativa de la Real Academia Gallega que lo instituyó en 1962, fue personificado en la figura del gran cantor de la tierra de Bergantiños, don Gonzalo López Abente, fue conmemorado hoy en la mayoría de las ciudades y villas de esta región y en todas cuantas otras de Europa y América hay una colectividad de gallegos añorantes de su tierra natal. Y conforma también con su costumbre, la Real Academia Gallega se trasladó a la villa en que nació, vivió y murió el poeta: la marinera y mariana Muxía, tan devota de su Virgen de la Barca, amparo celestial de navegantes.
Primeramente el Ayuntamiento de Muxía y la Academia, ambos en Corporación y seguidos de multitud de vecinos, acudieron al cementerio para ofrendar sus coronas ante el sepulcro del poeta y seguir el responso oficiado por el cura párroco. Luego visitaron la casa de López Abente, cuyo despacho conserva la familia como sala de museo, y a continuación se celebró la inauguración del monumento erigido en memoria y honor del vate, obra del escultor Andrés Barbazán, en la que campea la siguiente dedicatoria, en el idioma que fue vía expresiva de la musa de quien compuso tantos hermosos poemas: «Ao esgrevio poeta muxián, Gonzalo López Abente. 1873-1963. Día das Letras Galegas. 17-V-1971». Descubierto el monumento, el alcalde de Muxía y el presidente de la Real Academia Gallega pronunciaron breves discursos de exaltación del ilustre hijo de la villa, correspondiendo a ellos con palabras de gratitud el sobrino del literato, don Antonio López Abente.
Por la tarde, en una sala rebosante de público, hubo un acto académico en el que don José Filgueira Valverde leyó un erudito trabajo sobre la personalidad y la obra de Gonzalo López Abente. Cerró el acto el presidente de la Real Academia, don Sebastián Martínez Risco.
El Ayuntamiento de Muxía obsequió a la Academia con un almuerzo, al final del cual el secretario de la Corporación regional leyó un cordial y expresivo escrito de adhesión del secretario general técnico de la Presidencia del Gobierno, don José Luis Meilán.- J. L. B.

Esta entrada foi publicada en Estudos literarios, Historia, Lingua, Poesía. Garda a ligazón permanente.