(Foto de Viki Rivadulla, premer na imaxe para agrandar o tamaño)
Os dixitais compásdacosta e quepasanacosta publican cadansúa crónica, coa información facilitada por Viki Rivadulla, do roteiro organizado polo Concello de Muxía que o pasado sábado, día 7 de xullo, pola mañá, desde a vila mariñeira até o mosteiro de Moraime, con dous guías de excepción: Xan Fernández Carrera e Manuel Vilar.
Aló estivemos Mar e mais eu, xunto a outras trinta persoas, nunha marcha que tiña por obxectivo espallarmos e reivindicarmos a importante riqueza cultural do conxunto monumental de Moraime. Xan Fernández Carrera fixo as interesantes e oportunas explicacións para cada unha das breves paradas ou estacións antes da chegada ao mosteiro, primeiro en Figueiras de Abaixo, onde explicou as diferenzas entre a poboación e o hábitat rural e os “pescos” muxiáns, despois en Oruxo e o val no que se atopa, con especial relevo para a insólita “cabeseira” ou hórreo de arquitectura fisterrá coa excepcionalidade da súa forma en ele, e tamén Casasnovas.
En Moraime colleu o relevo o antrópologo Manuel Vilar, que dentro da igrexa do antigo mosteiro fixo un detallado percorrido pola historia deste conxunto declarado Ben de Interese Cultural (BIC) xa en 1972. Soubemos da súa orixe, da súa evolución nas diferentes loitas de poder da historia e do seu abandono, coñecemos o significado das súas deterioradas pinturas murais e tamén a posible significación das erosionadas gravuras nos pórticos ou nos capiteis, antes de rematar no cemiterio contemplando un busto da autoría do escultor cambadés Francisco Asorey.
De volta aínda houbo tempo para achegármonos até o alto da Carrúa para coñecer a denominada Pena da Forca, cuxo nome adoita relacionarse con inquisitoriais castigos, e tamén puidemos intuír tan só unha mámoa próxima oculta e protexida baixo un enorme manto vexetal de toxeiras. E xa o descenso até a vila polo camiño que beirea a ermida de San Roque e a praia de Espiñeirido e sempre coa posibilidade de ollar no horizonte a impresionante presenza do cabo Vilán á nosa dereita e a caótica arquitectura da vila mariñeira de Muxía á nosa esquerda e aos pés do poetizado Monte Corpiño.
Moraime tamén posúe moita presenza na obra dun dos poetas muxiáns menos coñecidos e ao que consagrei a miña Tese de Licenciatura, A poesía galega de Xervasio Paz Lestón. Edición e estudo, que publicou Edicións do Castro en 1998. Non podía ser doutra maneira, pois Xervasio Paz Lestón naceu en Serantes, aldea da parroquia de San Xulián de Moraime no concello de Muxía (A Coruña), o 23 de outubro de 1898. Incluso publicou un poema co pseudónimo de Xulián de Moraime.
Moraime é topónimo citado en varios poemas seus, mais sobre todo en dúas longas composicións: “Festa de San Xulián”, unha composición escrita para falar da festa parroquial do sete de xaneiro, e un poema “Sen título” que lembra o son das campás na súa infancia. Velaquí:
Festa de San Xulián
San Xulián de Moraime,
día sete de xaneiro,
¡cántos recordos agochas
nas uchas dos idos tempos!
Uns, lediciosos e doces,
das brancas horas de neno,
cando iba a coller foguetes
que botaba o fogueteiro;
outros rosados y alegres
de cando, xa mozo feito,
volvín de terras lonxanas
ao calor dos patrios eidos
e leveite en procesión
(sin fe, pero con respeto)
por vanidade de mozo,
¡fruita de todol-os tempos!
Como pra non ser feliz
quen volvía, un home feito,
de novo ao fogar querido,
de que emigrara de neno,
i abrazara pais e hirmáns
(todos un pouco máis vellos
pero todos con saude
baixo o meu nativo teito)
Sí, entonces era feliz,
mais ¡ai! pasaron os tempos…
Correron xa moitos anos
i as suas rodas de ferro
foron marcando-as rodeiras
nos camiños do misterio.
Eles deixaron as marcas
sobre o meu fogar desfeito
pol-a ley fadal da vida
que nunca ten miramentos
i axunta a i-alba de un berce
coa noite de un cadaleito…
Repousan os páis queridos
no lugar santo e sereo
que cabo da homilde igresia
acouga en paz e silencio
en donde dormen tamén
meus hirmáns o sono eterno,
pero seu sagro recordo
levo gardado no peito,
mentras me van peteirando
na i-alma cen corvos feros,
os cen paxaros das penas
que visten plumaxes negros.
Pero gardemos nas uchas
nosos tristes pensamentos,
xunto coa melanconía
das cousas de tempos vellos
e vaiamos a gozar
no alegre campo festeiro
coa mocedade que goza
do seu divino dereito.
Esquezamos nosas penas,
si e que podemos facelo,
ou tratemos de agochal-as
no máis prefundo do peito
e deixemos por un día
preitos, cubiza e trafegos
que o mundo eiquí quedará
cando xa todos faltemos,
pois ninguén ha de leval-o
anque lle axuden os demos.
Vaiamos, logo, hasta o campo
(seamos mozos ou vellos)
a divertirse ao seu modo
cada cal, según seu tempo.
Desde que entramos alí
xa nos rebrincan os nervios
coas ledas notas que chegan
de algún bailabre moderno
ou talvéz de unha muiñeira
que está tocando o gaiteiro;
pero o gozo vai a máis
cando chegamos ao centro
ollando a gracia das nenas…
i o garbo dos compañeiros
cando tecen filigranas
no chan cos seus pes lixeiros.
¡Como me engada miral-os
e recordar os meus tempos!
Eu tamén rompín zapatos
ao son de enxebre gaiteiro
i ao das orquestas criollas
bailei os bailes modernos,
i, anque pareza mentira,
diz que inda lle daba xeito.
Por eso non sinto envidia
vendo o xuvenil contento
e non me gusta estorbarlles
nin buscarlles burdos peros,
que aquel que bailou de mozo
goza con ollar, de vello,
(sempre que non sea tolo
ou faga o papel de necio)
e soña en casal-os fillos
pra entreterse cos netos…
(A miña filosofía
é barata, non o nego,
pero, que se queira ou non,
cada cousa no seu tempo)
Pero volvamos de novo
hasta festa de xaneiro;
estuvo que daba groria,
pra nenos, mozos e vellos.
Pra min era San Xulián
e mil mezclados relembros,
ora alegres, ora tristes,
me iban da cabeza ao peito.
(Sen título)
Rexa campá de Moraime
que escoitei dende pequeno
no meu lugar de Serantes
con alegrías ou medo,
según anunciaras festas
ou doorosos sucesos,
cántas veces che lembrei
baixo de extranxeiros ceos.
I, agora, sin faltar día
porque xa me sinto vello
e vivo máis de recordos
que de ambiciosos anseos…
Teu soar de mediodía
revoiando pol-os eidos
poñía pausa ô traballo
dos nosos duros labregos,
a hora de lusco e fusco
subía a oración aos beizos
i o seu dobrar de difuntos,
na noite espertaba o medo.
Teu repinicar nas vispras
dos parroquiales festexos
i o da procesión saída
pra dar volta ao cruceiro,
tenme enchido de ledicia
naqueles tempos de neno.
Entre a creencia i a duda
vai e ven meu pensamento,
de xeito que xa non sei
si, en verdade, dudo ou creo.
Na diada de difuntos
cando voiando no vento
os tristes sons das campás
rachan da noite o silencio
coido escoitar teu soído
coma nos tempos de neno,
orando pol-os que acougan
no parroquial cimiterio
e por cantos non deixaron
que lles ofreza seu rezo…
Rexa campá de Moraime
que escoitei dende pequeno:
como che quixera ouvir
outro sete de xaneiro
arrodeado dos meus
no feliz fogar paterno,
mais é un querer imposibre
porque a impía man do tempo
foi cumprindo a sua misión
hasta que deixou valdeiro
e soio invisibres sombras
pasean baixo seu teito…
De por parte, eu propio no meu primeiro libro de poemas, Ausencias pretéritas (Espiral Maior, 1992), no seu quinto caderno intitulado “De ti e da paisaxe” incluín este soneto, mestura de ficción e realidade:
II
Descubrimos segredos nas pedras do mosteiro,
na ábsida de Moraime, de séculos ocultos,
e soubemos que o lido non nos fixera incultos
de saber do labrado polo mestre canteiro.
E vimos que non todo se aprende por enteiro
cando no cemiterio demos conta dos vultos
co onte a facer gravados gráficos que nós cultos
albiscamos perplexos, de inescrutable aceiro.
Nin san Xián axudaba, por sona de milagres
que tiña e revivimos nas conversas co crego,
biblioteca ambulante do lugar e o pasado.
Narrounos doces contos e anécdotas ben agres
e ata expresou blasfemias desculpadas cun prego,
cantou que amor vicioso non foi nin é sagrado.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta
Pingback: As crebas » Santos e Defuntos na lingua de nós