Grial, Revista Galega de Cultura, no seu último número, 193 (xaneiro, febreiro, marzo do 2012) publica na habitual sección “O espello das letras” unha recensión de Silvia Bermúdez a Bretemada (Alvarellos, 2011), o poemario inédito de Gonzalo López Abente, cuxa edición literaria é de propia autoría. A revista pódese mercar en papel nas principais librarías ou na edición dixital na propia páxina da Editorial Galaxia.
Velaquí o texto completo da recensión de Silvia Bermúdez, Professor Chair, Department of Spanish and Portuguese. University of California-Santa Barbara:
Lexitimación da nación galega
BRETEMADA 1917-1922 [LIBRO INÉDITO]
GONZALO LÓPEZ ABENTE
Alvarellos Editora-Fundación Gonzalo López
Abente | 2011 | 228 páxinas
O volume Bretemada, de Gonzalo López Abente (1878-1963), número 15 da ‘Colección Rescate’ de Alvarellos Editora, é unha significativa contribución á memoria cultural de Galicia. O propio presidente da Real Academia Galega, Xosé Luís Méndez Ferrín non dubida en cualificala de “acontecemento literario de altísima importancia” no “Preámbulo” que acompaña a edición (13). En efecto, e tal como indica o seu responsable, Miro Villar, na lúcida “Introdución”, grazas á perseveranza e dedicación do estudoso Ernesto Vázquez Souza e ás facilidades ofrecidas por Xesús Alonso Montero para acceder ao mecanoscrito, temos ante nós este poemario (62). Falta engadir que, sen o compromiso de Alvarellos Editora por recuperar para o arquivo historias e memorias da identidade galega, non accederiamos a un texto que, afiliado a imaxinerías pondalianas e dentro dunha experiencia clásica paneuropea, ofrécese como modelo de lingua nacional para a Galicia que emerxe como nación moderna ao amparo das propostas políticas, ideolóxicas e culturais da Xeración Nós.
A invitación a pensar Bretemada desde a arqueoloxía cultural e desde o arquivo, tal como formulou primeiro Michel Foucault en A arqueloxía do saber (1995) e despois Jacques Derrida en Mal de arquivo. Unha impresión freudiana (1998), débese a que é un documento salvagardado para o imaxinario galego polo empeño de Henrique Alvarellos e a súa “Colección Rescate’. As súas angueiras por recobrar e reintegrar materiais perdidos, desatendidos, esquecidos ou de escasa ou nula circulación, inscríbense dentro dos parámetros de “conservación”, “memoria”, “reactivación” e “apropiación” formulados por Foucault para describir o arquivo. Ao impulso dos procesos de “conservación” e “memoria”, Villar vese obrigado a aclarar que “Bretemada é un libro inédito, mais non totalmente descoñecido”, pois na actualidade sábese que, en tres de catro poemas publicados individualmente en diversas revistas entre 1921 e 1956, dáse conta da súa existencia (54).
En canto monumento/discurso rescatado para o mosaico do galeguismo, o libro reivindica unha memoria colectiva desde sesgos esteticistas que busca a lexitimación da lingua galega. Non é irrelevante que o noso poeta, a quen se lle dedicou o Día das Letras Galegas en 1971, sexa unha figura central dentro dos movementos nacionalistas políticos e culturais que dominan a Galicia das tres primeiras décadas do século XX. Membro das Irmandades da Fala (1916) e do Seminario de Estudos Galegos (1926), foi elixido presidente da Asociación de Escritores de Galicia en marzo de 1936. A través destes e outros xestos de apoio, López Abente abócase ao proxecto de reclamar e establecer a autonomía artística e cultural para a súa nación. A liñaxe familiar, que o une a Eduardo Pondal polo lado materno, contribúe a entroncalo coas instancias fundacionais do rexurdimento cultural e político de Galicia. Ao modo de Pondal, o autor presenta en Bretemada unha afín emoción estética que o leva a unha interpretación idealista da paisaxe, á mitificación do pasado, e á fantasía con fadas e bardos que se atribúe á alma atlántica celta.
O poemario, considerado como único e longo poema por quen Vicente Risco chama “o mellor poeta do mar”, divídese en seis partes precedidas por un “Adicamento” (un poema) e un “Introito” (nove poemas), onde se establece que “Bretemada” é a transnominación de Galicia. O título adianta a visión que informa o discurso poético do texto, onde cada un dos encabezamentos adxudicados ás seis seccións adxectiviza a Bretemada baixo unha visión de soño, compromiso e dor. Así, as reverberacións semánticas do termo “Nemorosa” identifican unha parte que consta de quince poemas, mentres a segunda se titula “Pastora” (catorce poemas), a terceira “Guerreira” (quince poemas) e a cuarta “Principesa” (dezaseis poemas). As partes quinta e sexta, de quince poemas cada unha, van encabezadas cos termos “Escrava” e “Ceiba”, respectivamente.
Unha actitude apostrófica e a apelación vocativa ao “ti” da amada sustentan os nove poemas do “Introito”, onde o suxeito poético adopta, entre outros, os rostros de “valente guerreiro”, “leial cabaleiro” e “bardo” para dirixirse á que se vai identificando alternativamente, neses mesmos poemas, como “Siñora” (poema II “Miña dona”, 75), “amada”, “principesa”, “miña Señora, amor de amores” (poema VIII “A miña ofrenda”, 84-85). As apelacións serven para establecer a aguda conciencia nacionalista do suxeito lírico, abocado á defensa do galego como lingua literaria. Ao articularse como único poema, Bretemada actualízase en canto que narra as instancias da viaxe na que se embarca o bardo na procura e encontro coa amada, que non é outra que a súa terra, Bretemada/ Galicia.
A visión interiorizante do suxeito poético cobra relevo nas mellores composicións de Bretemada —entre outras, “Copa d’ouro”, “Ven…!”, “Meiga fala”, “Os meus cantares”, “Canzón de guerra”, “A groriosa bandeira”, “Tecendo groria”, “Alborada”, “No pazo encantado”, “Na disgracia”, “Canzón dôrida”, “Calma”, “Queixumes”, “Os precursores” e “Os poetas”. Na súa totalidade, todos os poemas solidifican un punto de vista lírico onde a linguaxe aínda constitúe unha reserva que vindica usos figurativos e estéticos. Desde ambos os dous, e enlazando terra e lingua, Bretemada abócase ao proxecto político-retórico de lexitimar a nación galega. Corresponde agora a lectores, críticos e estudosos responder á dobre chamada do arquivo, para achegarnos a este poemario tanto no seu ser rexistro do pasado como de apertura ao porvir.
Silvia Bermúdez
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta