(Na tumba de François-René de Chateaubriand. Fotografía de Mar Iglesia Cabaneiro. Premer na imaxe para agrandar o tamaño)
Manuel Rial (@man_rial), unha das persoas responsables do dixital O Compás da Costa (compasdacosta.com) realizoume unha longa entrevista na tarde do xoves, e que xa está pendurada na rede desde o venres, para falarmos sobre o meu poemario Breizh (Toxosoutos, 2012).
O contido orixinal da conversa pódese ler nesta ligazón, na que o autor da entrevista intercala algúns haikus do libro, así como imaxes da Bretaña da súa propia autoría. Así a todo, reproduzo deseguida o texto espido da entrevista, desprovisto da excelente montaxe que realizou Manuel Rial.
“BREIZH É UN DIÁLOGO ENTRE AS FISTERRAS ATLÁNTICAS” MIRO VILLAR
Escrito por manuelrial no Venres, Febreiro 22, 2013
“O haikaísta atento capta a instantaneidade, tal apretar o botón da cámara.” O oitavo mandamento do haikai, de Masuda Goga, deixa ben claro en que consiste este poema. Unha pílula de literatura ben concentrada en tres versos, cunha estrutura de 5/7/5 sílabas. Estrutura que elixe Miro Villar (Cee, 1965) na súa última obra: Breizh (Ed. Toxosoutos, 2012). Nela trata de enlazar as fisterras atlánticas de Galicia e Bretaña cunhas inusuais notas de viaxe escritas ó xeito do haiku. A obra é unha das candidatas para recibir o galardón Ánxel Casal ao mellor libro de poesía, premio que entregará a Asociación Galega de Editores o 15 de marzo en Vigo.
– O haiku baséase na filosofía oriental e parece estar restrinxido para os occidentais. Como decides compaxinar esta arte do nacente para describir o poñente?
En realidade hai dúas razóns para usar o haiku ou haikai. Unha é para, como este libro é unha viaxe poética sobre unha terra estremeira occidental, poder vela dende outra terra estremeira, neste caso oriental. Ademais, como é un caderno de notas, e estas non poden ser moi detalladas, pois prestábase moi ben este formato. Como se fora unha fotografía, unha instantánea dos lugares, das persoas, das paisaxes, da arquitectura, de todo o que ves. Para iso vale perfectamente esta estrutura de condensar.
Pero despois hai outra razón. O autor do Prefácio, que é un autor portugués, António Jacinto Pascoal, que coñecera nun congreso de poetas en Coímbra, andaba a traballar daquela nunha antoloxía do haiku mundial para versionar ao portugués. Entón pediume textos de poetas galegos, eu faleille da tradición do haiku de aquí: dos haikus heterodoxos de Uxío Novoneyra, dos máis formais de Ricardo Martínez Conde e do pouco que hai que en realidade non é moito. E seguindo esa conversa Pascoal animoume a escribir un libro de haikus.
De todas maneiras, hai quen sostén que os poetas occidentais non podemos escribir haikus, porque non estamos dotados da espiritualidade coa que afronta un oriental o haiku. Alí forma parte da tradición popular. Calquera persoa minimamente culta é escritora de haikus, escríbense centos e miles. Xa teñen cultura de haikus, algo do que nos afastamos os occidentais.
– Breizh parte de varias viaxes á Bretaña francesa, pero despois segue unha “lóxica itinerante”. Cal foi a túa fonte de inspiración?
Foi a primeira viaxe. Este libro, aparte de todo o substrato sobre o haiku do que falei antes, ten unha viaxe física, que é cando por primeira vez coñezo a Bretaña nunha das viaxes organizadas polo Seminario de Estudos Comarcais da Costa da Morte, tendo como guías excelentes ó presidente do SEMESCOM, Xosé María Lema Suárez, e tamén ó que fora Director Xeral de Patrimonio en Francia, un bretón que coñece perfectamente a zona. Isto abriunos moito a ollada sobre esta xente, a arquitectura, o megalítico… É dicir, embarcarnos fóra dunha ollada turística, que non o é, senón como un diálogo con esa cultura. Calquera persoa galega, ten na súa imaxinación estas terras estremeiras como poden ser Bretaña ou Irlanda. Son fisterras atlánticas que están moi preto de nós. A obra trata de enlazar este diálogo entre terras que son próximas. Algo do que xa falaran Castelao ou Manuel María.
– Naquela viaxe, cando tomabas notas no teu caderno, xa tiñas na mente realizar un libro de haikus?
Non, pero os cadernos de viaxes normalmente non admiten notas longas, senón que son apuntamentos. A posteriori, reflexionando sobre esa suxestión de António Jacinto Pascoal percibín que o haiku podía ser a estrofa ideal para recoller todo iso. Pola concisión, polo inmediato, porque permitiría recoller moitas das cousas que puiden observar.
– Falabas antes do sentimento atlántico. Hai quen cuestiona historicamente as relacións entre os países atlánticos, pero ti, dende o teu punto de vista, cres que existen esas conexións, non?
Na procura das fisterras atlánticas, que sempre buscan as viaxes do SEMESCOM, si que percibimos moitas das similitudes que hai entre estas terras atlánticas. Na literatura galega, dende a época Nós, sempre houbo esta fascinación por Irlanda, Bretaña ou Escocia. James Joyce chamara a atención a Otero Pedrayo só polo feito de ser irlandés. Creo que calquera galego que visite esas terras non se vai sentir alleo, fóra das sonoridades das linguas que vai escoitar. Moitas das paisaxes que visitamos na Bretaña eran como unha Costa da Morte máis coidada, máis posta en valor. Pero o substrato vén sendo o mesmo. Ademais son terras nos que o concepto do mar é moi importante. Hai toda unha serie de oficios que xiran ó redor do mar ou mesmo os faros…
– Como dis, as comparacións van ata a Costa da Morte. De feito no libro colocas a Duio na Bretaña.
Si, porque hai territorios nos que parece que estamos a vivir nun paralelo. Por exemplo, Bro Bagan vén sendo unha Costa da Morte. É unha zona moi rochosa na que tamén houbo moitos naufraxios. Tamén hai Museos do Mar, dos Faros… Pero alí teñen moita conciencia do que teñen, saben como poñelo en valor. Quizais esa é a lección que temos que aprender.
A outro nivel estamos mellor. Nalgún dos haikus fálase da lingua, do bretón, e aí si que estamos moito mellor ca eles. Alí a ensinanza do idioma está reducida á iniciativa privada, nas escolas Diwan. Son iniciativas saídas da sociedade, sen compromiso público.
– Na obra deixas entrever un continuo sentimento de melancolía. Quizais, tamén pola relación da fin da terra, do mar…?
Non sei, igual isto xa é defecto do animal. En toda a miña carreira hai unha serie de fíos comúns e un é a melancolía, pero iso ten que ver moito cos estados de ánimo que me motivan máis á hora de escribir.
– Malia que a túa obra se basea na Bretaña hai un epílogo na capital francesa. Por que decidiches incluír “Un último tango en París”?
Está incluído como un epílogo, no que trataba de des-sacralizar a imaxe de París como cidade universal, como cidade do amor, como cidade luminosa… Coincidiu que eses días que estiven alí, non vin esa cidade tan luminosa. Ademais, así tamén puiden introducir o cinema que me gusta. Precisamente nese filme París ten unha visión melancólica.
– Breizh acaba de ser nominada nos Premios da Edición, algo que lle dá a túa obra un recoñecemento. Relacionado con isto, denunciabas unha vez no teu blog a pouca consideración dos libreiros da Costa da Morte coa literatura dos autores locais e a pouca relevancia que se lles dá, non?
O feito de ser finalista nos Premios da Edición non deixa de ser por unha parte unha satisfacción, pero por outra, a constancia de que hai moi bos libros de poesía. E calquera dos outros cinco nominados son libros que lin con pracer e dos que teño feito algunha recensión. Polo tanto, se algún deses libros sae premiado en certa maneira síntome premiado como lector.
Despois, en relación coas librerías da Costa da Morte, teñen unha estrutura industrial moi feble. Vou ser duro. Moitas veces creo que os libreiros se comportan como vendedores de zapatos, que non saben o xénero que teñen. Eu boto de menos que teñan unha implicación máis activa na defensa dos autores da Costa da Morte. Nestes momentos hai unha illa, que está xa nas estremas da Costa da Morte que é A Lus do Candil de Modesto Fraga, unha libraría moi activa, con presentacións todas as semanas. Pero por que neste caso é diferente? Porque detrás hai unha persoa que é un poeta, e entón dálle outro espírito non tan comercial. De feito a próxima presentación de Breizh será alí o venres 1 de marzo. Será o lugar escollido para darlle saída a ese territorio da Costa da Morte, se aceptamos que Arteixo é da Costa da Morte, que eu non o aceptaría.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Os artigos literarios de Baldomero Cores Trasmonte no diario vespertino La Noche», en Grial 243
- Lectura no Pico Sacro do poema “Apuntamentos para unha «Alba de Groria»” no Roteiro polos espazos vitais e literarios de Castelao na Estrada
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Novembro 2024 (1)
- Outubro 2024 (1)
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta