E polo seu interese deseguida reproducimos tamén o devandito artigo «Domingos de Andrade: o bardo da pedra» publicado no dixital terraetempo polo noso amigo Manuel Vilar Álvarez, comisario da exposición «Domingos de Andrade. Excelencia do barroco», conmemorativa do 3° centenario do pasam3nto do arquitecto, que aínda estará aberta até o 18 de xaneiro do 2013 no Museo do Pobo Galego.
Non se entende desde “o centro” que se poida camiñar libremente desde o propio, que se poida crear desde o local sen pasar por ese “centro” que todo quer uniformizar. Iso foi o que fixo Domingos de Andrade
Domingos de Andrade: o bardo da pedra
O 12 de novembro de 1712 morría na súa casa, no barrio compostelán do Pombal, o arquitecto Domingos de Andrade. Estamos no terceiro centenario do seu pasamento, algo que debeíamos conmemorar a nivel nacional, pois Domingos de Andrade non só foi un gran arquitecto, senón que foi un arquitecto que ergueu edificios que nos identifican colectivamente.
Como moitas outras figuras, Andrade pronto é esquecido tras a súa morte. Mendoza de los Ríos, quen fai unha especie de guía de Compostela dezanove anos despois da morte de Andrade, fala das “marabillas” arquitectónicas que hai que admirar na cidade: a torre do Reloxo, a cuncha de Praterías ou a escaleira de Bonaval. Sen embargo, nin unha soa vez nomea ao autor desas marabillas. O seu nome xa estaba esquecido. Será Murguía dos primeiros en nomealo como autor da “preciosísima” torre do Reloxo; será Murguía quen diga que, no seu tempo, Domingos de Andrade tiña bo nome e era unha autoridade debido ao seu talento artístico.
Murguía abre o camiño da recuperación da figura de Domingos de Andrade. Despois seguirano outros autores: Vesteiro Torres (aínda que Murguía acúsao de copialo e copialo mal), López Ferreiro, Pérez Costanti e, máis adiante, Sebastián González García-Paz (antes de coller o camiño do exilio), Sánchez Cantón, Couceiro Freijomil ou o céense Francisco Mayán. Esta recuperación permitiulle a don Ramón Otero Pedrayo dicir que os nomes dos arquitectos do Barroco eran coñecidos, pero que tiñan que ser aínda máis. E nesas seguimos. Será o pontevedrés García-Paz o primeiro que diga que Andrade era natural de Cee e de orixe acomodada. Isto acendeu a chama do patriotismo local en Francisco Mayán, quen se afanou por indagar sobre as orixes e vida primeira deste artista. Anos máis tarde, en 1975, vaise crear en Cee unha asociación cultural que leva o nome do xenial arquitecto. Un dos seus fundadores, o crego Antonino Castro, escribirá que era para moitos totalmente descoñecido o dato de que Andrade era un fillo ilustre desta vila.
Hoxe son varios os autores que traballan e investigan sobre a vida, obra e tempo de Domingos de Andrade, hai algún libro e varios artigos publicados sobre este arquitecto, pero as teses doutorais sobre esta figura cóntanse cos dedos dunha man e sobran máis da metade. Xa non se trata de aclarar onde estudou, da súa formación técnica máis alá do aprendido no obradoiro catedralicio, se participou ou non nas guerras co país veciño, se aprendeu debuxo co cóengo Vega y Verdugo ou de que fontes artísticas bebía. Trátase de estudar e analizar a súa obra e o seu traballo, dentro dun contexto ou momento histórico de Galiza determinado, un momento de gran creatividade e que permite crear unha linguaxe peculiar, propia e claramente identificativa de nós. Trátase de mostrar que a creatividade de Andrade pasa por asumir plenamente a historia compostelá e pretender axudar á súa definición e consolidación por medio de elaborar unha arte exuberante e chamativa, xerando así un período fértil no creativo, fertilidade que chega grazas a seguir patróns propios que permite ese medre desde as formas locais. O historiador Bonet Correa sostiña que Andrade estudaría en Alcalá de Henares, o que lle permitiría ter pasado por Madrid, “o centro” no que se estaban ensaiando os primeiros pasos do “barroco español”. Non se entende desde “o centro” que se poida camiñar libremente desde o propio, que se poida crear desde o local sen pasar por ese “centro” que todo quer uniformizar. Iso foi o que fixo Domingos de Andrade.
Seguindo o que máis tarde aconsellaba Vicente Risco, Andrade crea un estilo “aéreo”, como definiu Bernardino Graña. Para este poeta todos eses adornos e adobíos (bolas, cartelas, caretas, froitas, etcétera) son “unha maneira de converter o macizo da materia pétrea en vexetación e canto inmaterial que se eleva e nos eleva”. Por todo isto Andrade é “o bardo da pedra”, un “arquitecto-bardo”, un “erguedor da patria galega”. Otero Pedrayo diría que os artistas barrocos puxeron na pedra os recordos e esperanzas do xenio galego, que estaba contido nos marcos dunha España de costas a Europa, a Europa aberta que chegaba até nós polo Camiño.
Pero son moitas as lecturas que se poden facer desa vizosidade que Domingos de Andrade mostrou en moitas das súas obras, especialmente na torre do Reloxo e que Mendoza de los Ríos, xa no século XVIII, chamou “torre do xardín”. Dise que esa exuberancia é unha metáfora que fala da Compostela que pretendía ser vista como unha nova Xerusalén, unha Xerusalén no finis terrae galaico, e que mostraba o seu poder espiritual grazas as dádivas que lle concedía deus debido á mediación do Apóstolo, que elixiu esta terra para ser enterrado. Pero, unha vez máis, prefiro a interpretación do poeta. Todo isto “foi inventado polas vizosas e sagras carballeiras, polas súas follas multicurvilíneas e polo intrincado laberinto da enramada e do seu chan nutricio, buligante de vermes, insectos, páxaros”. E máis, Andrade “aprendera tal elevación, tal grandeza e sentido poético e frutal gracias a ser fiel ao seu ámbito”, ámbito sociocultural, ámbito territorial.
Sen dúvida, a torre do Reloxo, a súa primeira obra en pedra e onde plasma o aprendido na madeira, causa sensación e chama a atención de propios e visitantes, e chamouna desde pronto. Foi un encargo dunha institución eclesiástica, pero acabou sendo un símbolo de Compostela, a referencia vertical da mesma. Para Otero Pedrayo era o reloxo metropolitano de Compostela, que envolvía coa súa sonoridade o vivir da cidade en vibrantes círculos. Pero, este símbolo local acabou sendo un símbolo nacional, e Castelao diría no seu Alba de Groria, que tanxe o seu grave sino de bronce para anunciar un novo día.
Tanta loanza tiña que plasmarse tamén en imitacións e, pronto, moitos canteiros e arquitectos que traballan por Galiza adiante tomárona como modelo, sendo moitas as torres das igrexas, rurais e vilegas do noso país, e mesmo de fóra, que a imitan e espallan por toda a nosa paisaxe, formando parte inconfundible da mesma.
Andrade foi autor de numerosas obras en pedra, madeira e ferro, obras encargadas por institucións relixiosas (traballou na catedral de Lugo, nos mosteiros de Sobrado, Antealtares, Santa Clara ou Bonaval, onde deixou mostras do seu xenio e espíritu nesa tripla escaleira que, con só mirala, xa semella que ascendemos), ou civís, pero tamén tivo encargos de particulares. A súa arquitectura axudou a mudar a imaxe de Compostela, a modernizala e convertela nunha cidade de pedra. Pero Andrade tamén foi autor de textos escritos, autor de numerosos informes sobre o estado das propiedades do cabido compostelán, que nos fan unha descrición de como eran as casas “normais” nesa segunda metade do século XVII, autor duns versos en lingua latina e autor, cando menos, dun ensaio, Excelencias, antigüedad y nobleza de la arquitectura, que pasou bastante desapercibido até case os nosos días. E pasou desapercibido porque os estudosos da historia da arte querían buscar nel só datos e detalles sobre a vida do autor e obra. É daos, pois Andrade mostra un pensamento estético e práctico, mostra que estaba ao día nas lecturas teóricas e nas lecturas de libros de arquitectura. Pero o libro de Andrade é, sobre todo, un intento de reclamar un posto no mundo das artes creativas para a arquitectura, unha reivindicación do papel do arquitecto. Con todo, é unha obra única dentro do noso pensamento artístico.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Os artigos literarios de Baldomero Cores Trasmonte no diario vespertino La Noche», en Grial 243
- Lectura no Pico Sacro do poema “Apuntamentos para unha «Alba de Groria»” no Roteiro polos espazos vitais e literarios de Castelao na Estrada
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Novembro 2024 (1)
- Outubro 2024 (1)
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta