Onte chegoume o volume Cadernos de Mariñán, 4, cuxa edición literaria está ao coidado dos profesores Xosé Manuel Fernández Castro e Luciano Rodríguez. A publicación recolle a conferencia inaugural e as catro comunicacións que vertebraron o VI Encontro de Escritores Galegos que tivo como tema Literatura e proxección exterior. Amais dos cinco textos centrais, acolle un caderno de creación e outro de crítica das persoas convidadas á devandita edición, que coordinaban ambos e dous editores literarios. Boa proba da lentitude institucional é que o VI Encontro de Escritores tivo lugar no Pazo de Mariñán os días20, 21 e 22 de novembro do 2008 e o depósito legal da publicación que edita a Imprenta Provincial da Deputación da Coruña é do 2012.
A conferencia inaugural pronunciouna o poeta e profesor Arcadio López-Casanova quen falou «Sobre a recepción da literatura galega», unha ducia de páxinas que analizan a proxección ou recepción da nosa literatura moderna nos eidos culturais do castelán, desde o Rexurdimento até os recentes anos oitenta.
A seguir veñen as catro comunicacións: «Proxección exterior da narrativa galega» de Ramón Nicolás, «Galicia e Cataluña. Un diálogo truncado» de Rexina R. Vega, «Teatro e desespero» de Manuel Lourenzo e «A difusión exterior do teatro galego» de Roberto Pascual. Salienta sobre maneira a ausencia de comunicacións específicas sobre o feito poético.
Ramón Nicolás fai un percorrido (con profusión de datos) sobre as dúas esferas de proxección exterior da nosa narrativa, a institucional e a que fornecen as empresas editoriais privadas, alertando sobre a debilidade e, en definitiva, sobre o moito que aínda cómpre facer neste eido.
Rexina R. Vega céntrase nos camiños de ida e volta entre as literaturas galega e catalá, dende a obra de Álvaro Cunqueiro até as novas voces, nomeadamente narrativas e da literatura infanto-xuvenil. Tampouco esquece mencionar a ampla rede de intermediarios culturais que a literatura galega posúe na actualidade en Catalunya.
Manuel Lourenzo fai unha excelente reflexión sobre a sempiterna crise do teatro, que no caso do teatro galego aínda se acrecenta con problemas de seu. Porén, a conclusión do dramaturgo non é pesimista xa que na cerna da súa exposición está o feito de que “o teatro, desde as súas orixes até hoxe, nunca foi eliminado nin substituído”.
De por parte, Roberto Pascual fai un repaso das “importantes investigacións acdémicas centradas na análise dos diferentes axentes teatrais que operan no sistema teatral galego”, mais tamén abeira outros aspectos como o nacemento da ESAD de Galicia ou a función dos organismos institucionais AGADIC ou CDG na difusión do teatro de nós. Porén, a conclusión leva a Pascual a falar dunha certa invisibilidade exterior, malia a alentadora difusión que se acadou a partir da tradución ou ao papel canonizador dos premios, nomeadamente os Max a varios autores ou o Nacional de Literatura Dramática a Veladas indecentes de Manuel Lourenzo no 1997 e a Limpeza de sangue de Rubén Ruibal no 2007.
No «Caderno de creación» publícanse, no apartado de Poesía, «Abu Ghraib e outros campos semánticos» e «Verso libre», de Eva Veiga; «Kuntur Wasi» de Anxo Angueira; «Poemas do libro Variacións Nube» de Cesáreo Sánchez Iglesias e «Tres Haikus» da miña autoría; na sección de Teatro aparecen os monólogos «A lúa» e «Erik cachuzo e as pantasmas da proxección internacional» de Rubén Ruibal e a peza «Rodaxe» de Manuel Lourenzo, e na de Narrativa o relato «A néboa da vinganza» de Agustín Fernández Paz.
E, finalmente, no «Caderno de crítica» ven a luz «Galicia fóra» de Vicente Araguas, que fala da presenza galega nas revistas literarias foráneas ou nos suplementos dos xornais; «La poesía italiana in Spagna» de Emilio Coco, que en italiano reflexiona sobre as traducións ao español dos poetas italianos, con escasa referencias ás versións ao galego; a recensión a «Estúrdiga materia de Luís González Tosar», de quen isto asina (e que perante a demora desta publicación viu a luz antes en Grial, 179); «Na capital do corpo» de Fidel Vidal, sobre a presenza do corpo como centro da creación literaria; «Who is afraid of George Steiner? Creación dramática e proxección exterior en Galicia» de Manuel F. Vieites, quen conclúe que non se pode gañar o comercio exterior sen antes gañarmos o interior para o noso teatro, e por último «No inicio do mar» de Teresa Bermúdez, que repasa as últimas achegas exteriores á nosa literatura, para rematar coa referencia á antoloxía From the Beginning of the Sea: Anthology of Contemporary Short Stories (2008), ao coidado de John Rutherford e Xelís de Toro.
No tocante ás miñas colaboracións, nesta bitácora xa reproducimos a recensión a «Estúrdiga materia de Luís González Tosar», publicada en Grial e recuperada no repositorio poesiagalega.org.
Deseguida reproduzo os «Tres Haikus», que abren o meu libro aínda inédito Breizh:
1
AR-MOR
País do mar,
nos costados da vida
baten rutías.
2
GWENWED / VANNES
Nos labirintos
que agochan as murallas
doces conversas.
3
SAINT-GOUSTAN
As vellas fiestras
queren baixar á rúa,
cruzar a ponte.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta
Pingback: Proxección exterior da narrativa galega (I) [Textos] | Caderno da crítica