(Premer na imaxe para agrandar o tamaño)
O mural do facebook de Modesto Fraga e o dixital Que pasa na costa anuncian a boa nova de que xa está no prelo Atlántica luz (Poesía mareira 1995-2015), obra que compila a produción relacionada co ma do noso camarada da palabra e da nación fisterrá, arrequentada con diversos materiais, o que fará aínda máis suxestivo este libro. Velaí a breve presentación do propio Modesto Fraga, que recorre nestes tempos de crise á autoedición:
PRIMICIA EDITORIAL!!!
Amigos e amigas, práceme comunicarvos que dentro dunhas semanas estará á vosa disposición o meu novo libro, Atlántica luz (Poesía mareira 1995-2015), un volume moi especial para min no que recollo vinte anos de produción poética do mar, ademais de fotografías antigas de Fisterra e boa parte da cartografía esencial (topónimos e microtopónimos coas súas respectivas coordenadas) da nosa paisaxe mariñeira. Estou seguro de que ides disfrutar moito con esta nova singradura poética. Nas feiras do libro de Cee e Carballo (agosto) poderedes facervos co voso exemplar, se así o desexades. Grazas por estardes sempre aí e por compartir comigo o espírito da «Fisterranía».
Por volta de 2009 publiquei en Grial, 184, a recensión do seu libro Mar de ausencias (Santiago de Compostela: Libros da Frouma, Edicións Follas Novas, 2009, 76 páxinas) co epígrafe «Hai poesía como area» para saudar a reedición dunha obra que fora escrita unha década antes, corrixida e mesmo acrecentada con seis novos poemas. Nese texto xa facía unha chamada a reparar na presenza do mar nos versos de Modesto Fraga.
Reproduzo deseguida boa parte da devandita recensión:
A primeira parte, «Ausencias e mar», agora subtitulada [navegación e botadura], xunta trece poemas fronte a nove da edición orixinal. Son novidade «As Pardas», «Estampa mariñeira», «Cabo da Nave» e «Punta Bufadoira». Todos eles caracterízanse por un forte presenza dunha ollada épica do mar, por un ricaz léxico mariñeiro (que incorpora topónimos de cabos ou de marcas no mar) e por unha preocupación polo eficacia expresiva e a sinxeleza da mensaxe, deixando atrás moito do barroquismo que caracteriza outras entregas do autor. Son versos que cheiran a argazos e a marusías, onde homes e mulleres veñen da “herdanza do salitre”. Alén diso, estes poemas teñen unha cor tráxica, que salienta en «Cabo da Nave», unha longa composición en catro partes, que lembra o naufraxio do pesqueiro «Bonito», sucedida o 18 de xaneiro de 1960, a maior traxedia para as familias fisterrás, ao morreren once mariñeiros. Os versos iniciais abruman pola súa funesta fermosura: “Mentiron as balizas / e o mar tornouse un cadaleito negro”.
A segunda parte, «Pranto de nostalxias e saudade», agora subtitulada [na morada de Poseidón], muda de dez para nove poemas ao transladar un texto desta sección para a última. Aquí os versos deshumanízanse e céntranse máis na paisaxe, de feito case todos os poemas (agás «Marusía») levan como título un topónimo: «O Centolo», «Dugium» (antes «Duio», que lembra o texto de Darío Xoán Cabana sobre este mítico lugar), «O Gavoteiro», «Langosteira», «Monte Facho», «Lobeira Grande» (antes «Illas Lobeira»), «O Berrón» e «Promontorio Nerio». Prevalece o diálogo coa paisaxe e o feitío clásico do soneto aparece en dúas composicións.
«Máis alá do silencio», agora subtitulada [da cidade asolagada], é a terceira parte, conformada por nove textos breves, na liña das poéticas minimalistas de Eduardo Estévez ou de Rafa Villar. Con excelente criterio traslada o «Soneto Mariñeiro» e o último poema que figuraban nesta sección para a derradeira, ao tempo que incorpora aquel que se inicia: “De costas ao Berrón…”, onde se poetiza o son da vaca de Fisterra, ese sinal acústico do faro contra as néboas e que os fisterráns (de maneira tan poética) chaman a vaca por lle imitar o son. Sinal tamén poetizado na escrita de Alexandre Nerium e, sobre todo, de Marilar Aleixandre.
A novidade maior está na inclusión dunha brevísima cuarta parte, «O canto dos esquecidos», subtitulada [singradura última], onde hai dous poemas novos e recupera o soneto «Fisterra», da segunda parte, e dous textos da terceira «Adoecen os días na noite de penumbra…» (antes «Soneto Mariñeiro») e «Cando no silencio berran as palabras…», toda unha declaración da vontade destes versos como testemuño da homenaxe que aventaba no pórtico do libro.
A enunciación lírica do libro é moi diferente a outras entregas do autor, agora apenas hai presenza da primeira persoa en dúas composicións, substituída a autorreferencialidade pola invocación da segunda persoa e, sobre todo, polo suxeito plural nós, nomeadamente nos versos da épica colectiva do mar. E a estraña inmensidade do océano descríbese con familiaridade, desde o coñecemento. Mesmo a morte e a dor se integran na voz colectiva. Canda elas, a pulsión do amor, o erotismo e a poética das paisaxes mariñas completan este volume, nunha miscelánea estrófica que mestura formas tradicionais co minimalismo. E se os mariñeiros din “hai pesca como area” cando hai abastanza, en Mar de ausencias “hai poesía como area”.
Miro Villar
crebas twitter
-
Artigos recentes
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
- «Pondal, Martelo e López Abente subiron de novo aos Penedos», a crónica de Xela Cid do roteiro literario polos Penedos de Pasarela e Traba organizado polo Semescom
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta
Moitas grazas, Miro. “Medre o mar!” e medre a palabra que iliumina. Apertas cheas de “fisterranía”.