No último número, 191, de Grial, Revista Galega de Cultura, que acaba de chegar ás librarías e que tamén se pode adquirir en edición dixital na propia páxina da Editorial Galaxia, a crítica e profesora Teresa Seara publica unha longa recensión do meu poemario As Crebas. Da recensión que vou dicir? É a lectura dunha persoa con excelente criterio, de lecturas sempre atentas e profundas, así que o único que me resta é expresar o meu agradecemento polas súas palabras. Desde un punto de vista persoal sorpréndeme, iso si, que a lectura se centre demasiado na creba sentimental (que a hai) e outras persoas houbo que fixeron esa mesma lectura. Desde logo, malia a brevidade do poemario, a miña intención ía alén de todo iso, unha creba máis, entre outras crebas que falan da miña infancia e do recordo de labores da miña nai que xa non realiza (“As sabas a clareo”, pois ela agora ten que vivir nun piso, despois de pasar máis de setenta anos nunha casa), do banco de carpintaría que tiña meu bisavó, que morreu aos 98 anos, e que fracasou na Arxentina, como ben relata meu irmán Rafa Villar nun magnífico poema sobre a súa persoa (“Porto da Coruña, ano mil novecentos e poucos”), ou da propia cultura do mar agora musealizada que se perde, da metaliteratura contra a inutilidade da escrita en épocas nas que moi pouca xente le e moito menos na nosa lingua e doutras crebas máis que sería prolixo enumerar. Velaquí as xenerosas palabras de Teresa Seara:
SAÍR Á VIDA
“Aquí habita a tristeza, no cabo da alegría” escribe Miro Villar en As crebas, “na illa do insomnio que te acosa até deixarte seca, tal outono sen chuvia”. E, con estas palabras guíanos o poeta ao encontro dunha dor que se estiña nos textos que conforman este libro, prosas construídas cun léxico carente do vocábulo fe, da luz da esperanza, da opción á felicidade; anacos de diarios que se lanzan ao mar como unha botella con mensaxe tamén eles mesmos -e o propio volume, xa que logo- convertidos en creba que recalará nunha praia incógnita para que alguén a recolla.
Por iso neste libro o discurso do eu, sempre dirixido a un ti feminino, se vai alicerzando con recordos, fragmentos de ruína, mitos, palabras gastas, personaxes do pasado, follas de cartafoles que se resgatan do vento e do mar, desexos imposibles que nos falan de liberdade amosándonos toda a filosofía vital dun ser que xa experimentou os extremos máximos: o abismo da perda e a altura da ledicia. Con todo, as claves formal e temática do volume -galardonado co Premio de Poesía Concello de Carral en 2010- residen nas dúas citas que encabezan os textos e que poden lerse como unha sorte de prólogos poéticos. Así, o fragmento de Francisco Fernández Naval non só serve de aclaración teórica ao concepto de creba senón que nos remite á dobre función que o eu cumpre neste poemario pois, por un lado, procura os despoxos e, polo outro, dálles unha utilidade práctica, un novo sentido significativo. Eis a clave formal dun libro onde a voz poética crea, apoiándose en exemplos míticos (Hera), literarios (Pardal, Robinson Crusoe) ou reais (Isadora Duncan), unha arte de vivir que axude ao ti a dar o paso decisivo: “Respiras ben profundo, cómpre saír á vida”. Por iso, entre a gran cantidade de referencias culturalistas que atopamos nos textos, teñen un papel destacado as vinculadas ás imaxes femininas libertarias: Penélope, Lilith coa súa “voz libre do cárcere de Adán”, a muller ceiba, as costureiras que saben que “o téxtil fixo texto e da manufactura naceron manuscritos”…
Pola súa parte, a cita de Luis Cernuda actúa como alicerce temático pois é o fracaso dun amor o punto de partida desta crónica onde o ser se reconstrúe desde as ruínas procurando romper, grazas a este empeño, a atonía das horas e a súa profunda tristeza. “Recordar sempre doe, porque aínda que laves con lexivia as sabas nunca branquea a dor que impregna cada engurra do algodón dos abrazos”, dísenos, e así as crebas do amor pasado chegan á praia do presente, desa illa que cerca co seu límite de angustia ao eu e ao ti. Xa que logo, o mar ten un peso decisivo neste libro onde non só adoita ser marco espacial na meirande parte dos poemas senón que se recoñece o seu carácter poliédrico: destino do ciclo eterno da auga, referente mítico, espazo simbólico, chave á infancia, “confín da desmemoria que proe nos sentidos con reverberación”.
En definitiva, é o mar o ámbito natural para un sentimento eterno que bate no ser como as ondas contra a praia, con saña pero tamén impregnándoo da lucidez que lle permite entender que “o amor non morre, morre a voz, o corpo, o íntimo estremecemento, morre a procura, o aire, a lingua e o silencio”. E así se condensa a eternidade nas horas do insomnio agardando un amencer que nunca chega, que dilata a nocturna angustia porque, como nos ensinou Neruda, “Es tan corto el amor y es tan largo el olvido” que a tristura se converte en creba abandonada á intemperie na praia, despoxo do que nos impide saír á vida.
Teresa Seara
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta
Pingback: As crebas » Inverno (astronómico)
Pingback: As crebas » Recensión a Luís Seoane en Compostela e outros ensaios, de Antón Capelán, tamén en Grial 191