O outro fragmento que desexaba salientar nesta bitácora do libro Cita en Fisterra (Xerais, 2011) do muradán Luís Rei Núñez, é cando o narrador da viaxe chega até Muxía. Podería escoller varios anacos fermosos, como o que fala do fotógrafo Ramón Caamaño, mais desta volta reproducirei (co permiso do autor) o momento no que rescata a lenda da Buserana e a súa presenza na obra de Gonzalo López Abente (páxinas 99 a 102). Máis adiante será Man, o alemán de Camelle o que aínda asomará nestas páxinas, desde xa imprescindibles para coñecermos o espírito da Costa da Morte. De obrigada e gorentosa lectura.
«A furna pasou ó imaxinario colectivo, disque, cando os avós dos bisavós dos nosos tataravós aínda non naceran. Buserán, un xograr aventureiro, petou un día de entón na porta do castelo dun conde, erguido sobre un castro celta, de murallas ciclópeas. Alí era lei a vontade do señor, o máis poderoso das terras de Nemancos e Soneira, sen rival desde a conca do Xallas ata a ribeira mariña. Tiña unha única filla, Frolinda, que era moza, bonita e anxelical, e cuxa sona traspasaba aquel señorío e alcanzaba as máis afastadas montañas e os máis aristocráticos salóns do reino. Orfa de nai, tiña que vivir na compaña dunha vella parenta durante as longas e frecuentes campañas en que seu pai se ausentaba para guerrear contra os mouros.
Foi nunha desas ausencias cando petou na porta o trobeiro. Era mozo lanzal, de roibas guedellas, e carrexaba un laúde que nas súas mans se transformaba nunha invencible ferramenta da melancolía. Lograba daquela traspasar os corazóns de parte a parte. Así ocorreu a primeira das noites ó chegar a hora de improvisar unha cántiga de amor. A mestura de vigor e dozura fixo diana na doncela instantánea, irremediablemente, e aquilo foi o inicio do idilio de Frolinda e Buserán. Un pulo obsesivo queimáballes a alma e eles apagábano gastando os corpos nos recunchos máis edénicos dos arredores.
Ata que ó seu regreso o conde rachou con man de ferro o lazo daquela quimera. E Buserán foi expulso do castelo e Frolinda recluída no máis afastado apousento. E a coitada aínda dispuxo do consolo de oír nas noites o tanguer feiticeiro e lánguido e incesante do seu namorado. Só que chegou unha noite en que xa non soou a voz benquerida, e tampouco non veu acompañar o seu encerro na seguinte, nin na outra.
A noiva creu entón, ou fíxoselle crer, que o noivo desistira. Con ese doloroso convencemento, o que non tardou en chegarlle foi o momento de recobrar a liberdade, e logo duns meses pareceu estar máis ou menos instalada de novo na rutina. Pero a normalidade esnaquizouse tras o encontro cun pastor. A el, que non a recoñeceu, escapoulle a historia do final do trobeiro: ‘Foi unha noite tenebrosa’, dixo, ‘os vasalos do señor conde chimpárono nas entrañas dunha furna da Costa Alta.’
A partir de aí pasou ela o tempo todo vagando por estes cantís na busca de Buserán. Un vello e fiel servente seguíaa, vixiando os seu pasos. Ata que tivo que encargarse do penoso labor de informar o conde: ‘Señor, señor, a súa filla foille arrebatada do mundo! Levouna Buserán para o interior da furna!’.
A seguir, cando puido acougar un pouco, contou os pormenores. Seica ocorreu á noitiña. A infeliz Frolinda descendía ás présas, case deixándose ir a rolos, pola faldra do Cachelmo. O vixilante tivo medo de que se despenase á boca da xigantesca furna de abaixo e correu tras ela a cantas daba. Mais non foi abondo e só alcanzou a ver, petrificado, como ela se detivo no limiar do abismo clamando: ‘Buserán, Buserán, onde estás?, meu amado Buserán!’.
Respondeulle a inesquecible voz do trobeiro cantando unha das súas cántigas, e unha onda inmensa fíxolle de súpeto de coro, ó romper nos penedais. Entón gabeou e gabeou ata Frolinda, con forma de columna de escuma e brétema, e para enroscarse nela virou a congro de fume, e xusto un chisco despois adquiriu a figura do propio Buserán. Foi un visto e non visto, antes de que ambos os dous desaparecesen para sempre mergullados nas fondas escuridades da furna.
A aquel lugar ós pés do Cachelmo quedoulle o nome de furna Buserana e entre os mariñeiros muxiáns non foi raro o lerio, durante séculos, de que a miúdo podía oírse de noite a doce arte do trobeiro. Cóntao o ilustre muxián Gonzalo López Abente nunha noveliña, xustamente titulada Buserana e publicada por Ánxel Casal en xullo de 1925 (na colección Lar, aquela que levaba unha cuberta de Camilo Díaz Baliño: un dolmen recortado contra o redondel da lúa chea). Por certo que un personaxe de Abente dá unha información que pode acabar petando o lugar de xente, só fai falta que para acceder ó seu libriño non haxa que ir de catecúmeno á biblioteca central da universidade compostelá ou á da Real Academia Galega. Di o personaxe, ou talvez o propio Abente: “… do que non hai dúbida ningunha é que, desde este sucedido, ten aquela furna a virtude de facer que sexa cegamente amado o que a ela baixe a pedire correspondencia ó seu amor.”
Sonche cousas do corazón».
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta
Pingback: «Cita en Fisterra»: lirismo, erudición e sabedoría popular. Anotación de Miro Villar sobre o libro de Luís Rei Núñez | Xerais