(O antropólogo muxián no Camiño do Piche, de acceso a Santa Mariña-Muxía antes da estrada feita nos 60. Fotografía ©Xesús Búa)
Onte, na sección «En primeira persoa» da edición comarcal de Carballo, de La Voz de Galicia (a mesma na que se publicou o 24 de agosto pasado o texto da miña autoría «Poesía e territorio», premer para o ler), foi a quenda do amigo antropólogo muxián Manuel Vilar Álvarez quen asina unha interesante e fermosa reflexión intitulada «Andar os vellos camiños da memoria», que xa tiven oportunidade de ler en mecanoscrito e que reproduzo deseguida.
Andar os vellos camiños da memoria
«Non son simples liñas nun mapa, son realidades vivenciais»
Manuel Vilar
21 de diciembre de 2014
Cando me chamaron para que escribise sobre a memoria dun, estaba lendo ao escritor uruguaio Felisberto Hernández. Nun dos relatos di que «entre a persoa que eu fun e o tipo que ía ser, quedaría unha cousa común: os recordos». Moitos dos meus recordos da nenez teñen que ver cos camiños que andabamos, pois andando iamos a case todos os sitios, e os camiños estaban postos cedo na mañá e mollados polo resío.
Abundan na literatura inglesa os libros sobre camiños e o camiñar, mesmo veño de ler Unha filosofía do camiñar. Entre nós hai libros sobre o Camiño de Santiago, mais escasea esa outra literatura. Estimo esta literatura e léndoa vinme camiñando por paisaxes andadas. Mais teño que dicir que non concordo con certas apreciacións que reflicten estes autores, como que ao camiñar un foxe da idea de identidade e de ter historia, que o camiñante é como un ermitán no medio da nada onde nada ten significado.
Penso o contrario. Entendo o camiñar como un ir a un reencontro coa historia e á busca da identidade. Andar os camiños é un recurso á historia, algo que axuda a valorar o legado que nos deixaron os que os andaron antes e os gravaron sobre a pel da terra; un recurso á estimanza do noso.
Dise que a patria dun é a infancia. Un vello roqueiro canta: «And in my mind I still need a place to go». Sempre hai un lugar ao que necesitas volver para confirmar a túa pertenza, senón un está desamparado (helpless). Queiramos ou non, somos dun lugar, un lugar que nos forma coas súas formas.
Un xeito para coñecer un país, e para querelo, é andalo, e sen présas. Dicía Xaquín Lorenzo, nun intento primeiro de sistematización dos nosos camiños, que o labrego anda moito, «sen moita présa; leva un paso que mantén sen cansar». E este paso, lento e seguro, permite sentirte parte dun territorio, observador do pasado e construtor do futuro.
Os camiños lévannos polas entrañas das terras. Non son simples liñas nun mapa, son realidades vivenciais. Isto non o entenden os tecnócratas nin moitos mandatarios. A súa falta de humildade levounos a actuacións políticas máis propias do caciquismo decimonónico ou franquista que dunha sociedade democrática: desprezo aos elementos que configuraron un sistema. Os vellos camiños eran as veas dun espazo existencial.
Fixen traballo de campo sobre os vellos camiños aquí e en Cantabria. Nos dous lados é difícil atopar xa xente que lembre o andar como un xeito de desprazarse, e con eles vaise unha memoria que nos apega a un territorio e a un xeito histórico de vida.
Na miña infancia aínda iamos andando a moitos sitios: á escola, á misa, aos enterros, ás festas e romarías, a visitar tíos e curmáns noutros lugares; a pé iamos á praia ou a coller o coche de liña para irmos á Coruña ou Santiago. E había xente que tiña sona de ser bos camiñantes, como había alcumes que facían referencia a isto. Lembro a un señor de Añobres que contaba como fora andando á feira de Baíñas, de aquí marchara a un lugar de Duio levando unha vaca e regresara a Añobres. Un triángulo duns 60 quilómetros andados como normal.
As lembranzas
Gardo na retina os recordos do camiñar na mañá do 21 de setembro co meu avó á Santiña, co meu pai e meu irmán á do Espírito Santo no desaparecido Campo das Pescas, ou cruzar o Castro por Mintiráns cun tío e coa auga rebordando os posados. Andando de nuite podías ver nos valados a luz dalgunha «vella facendo o caldo», escoitar o croar das ras ou mirar o ceo estrelado, mais non podías contar as estrelas, porque por cada unha nacíache unha verruga.
Ías por camiños profundos e vellos, pola parte alta dos mesmos porque podían estar enlamados; en sitios había pedras postas para non pisar na lama; noutros íase por un carreiro que bordeaba o camiño e metíaste nunha propiedade, algo imposible en Inglaterra, por exemplo. Nisto si que nos estamos xa europeizando, pero non copiamos a súa preservación. Había camiños malos, relleiras, e camiños bos de andar. Aos camiños daban as leiras, unhas pechas con paredes, polo que había portelos, portelas e pasaduiros para acceder. No medio da portela da Agranova había un ichó para cazar lebres e coellos que puidesen pasar por alí. Noutros había un foxo para que non pasasen os carros. E había camiños que non existían, só estaban cando as agras non tiñan froitos.
Os camiños levaban ás agras, ao monte, ao muíño, á fonte, a outro lugar. Algúns eran camiños que remataban nun espazo concreto, outros seguían fóra dos límites da xeografía máis próxima.
Había unha xeografía de sons, sinalizadas polo fungar do vento nas árbores e gamallos, polo son da auga dun regato, polo canto lúgubre dunha curuxa, polo ouveo dun can. Escoitabas eses sons e recoñecías que estabas chegando a tal sitio e podías camiñar máis lixeiro ou máis apesarado; había unha xeografía de medos que recoñecías cando sentías que o corpo se electrizaba: As Vacas Feras, Os Canceliños, A Pedra do Home, A Granxa, Carvoservo, Vao do Lobo. Son referentes nunha paisaxe de temores, como tamén hai no mundo urbano, lugares cunha carga simbólico-cultural froito de historias acumuladas que formaban parte dun imaxinario común. Fauna e vexetación eran marcadores dun coñecemento local, imaxes que serven para articular unha memoria, referentes.
Asistimos ao abandono programado do sistema agrario tradicional e descoñecemos o territorio no que vivimos, sendo unha realidade allea e silvestre. Por iso medra o monocultivo (eucaliptos e prados intensivos) e a desorde medioambiental (especies oportunistas, acumulación de biomasa) que propician o caos e o lume destrutivo. Estase rachando a relación directa entre paisaxe e acción humana. Camiñar os vellos camiños tería que ser para rescatar a emoción do coñecemento local, o pracer da historia, e con todo isto vivir con dignidade nun mundo global.
Manuel Vilar Álvarez (Muxía, 1956) é antropólogo e escritor, experto no Camiño, nas festas da Costa da Morte. Autor de numerosas obras sobre a zona, ten acadado premios como o de investigación Rutas Xacobeas. Ten realizado un documental sobre a Barca.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta