(Portada da 1ª edición de La Cabeza del dragón (Farsa), de Valle-Inclán. Viñetas de Joseph Moja, 1914. E portada da edición de Austral que lin e manexei)
A prensa galega e estatal chamaba a atención que o 80 aniversario do pasamento do escritor Ramón Mª del Valle-Inclán ía propiciar tamén a súa tradución á nosa lingua, vetada até a actualidade. Porén, como sinala o semanario Sermos Galiza este feito só será posible en 2017: «O pasado 5 de xaneiro fixéronse 80 anos do pasamento de Ramón Valle-Inclán, pero a súa obra non se libera, segundo a lei, até o 1 de xaneiro do ano seguinte. Cóntanolo o actor, director e dramaturgo Cándido Pazo, quen afirmou que este será o ano da “desamortización valleinclanesca”, aludindo á prohibición dos seus descendentes de representalo en galego, euskara e catalán.
Así que teremos que agardar a 2017 para ver un Valle en galego. Xa se tentara en 1984 nada máis fundarse o CDG cando o albacea e fillo do dramaturgo se negou en rotundo a permitirlle representar en galego Divinas Palabras, segundo Luís Álvarez Pousa, daquela director xeral de Cultura».
Persoalmente lembro ben cando por volta de 1998 o Centro Dramático Galego (CDG) achantou ou capitulou e contra o seu mandato estatutario de promoción da lingua galega levou á escena a Valle-Inclán en español e lembro tamén ter acudido ao chamado do sector teatral galego que naquela altura se manifestou na rúa e con diferentes actos alternativos como a lectura de fragmentos da súa obra versionados á nosa lingua.
Naquela época fixen miña aquela transgresión cando estaba a escribir a primeira versión da miña novela infanto-xuvenil O nariz de Fiz (Deputación de Ourense, 2008), que andando o tempo chegaría a recibir o V Premio de Literatura Infantil e Xuvenil “Pura e Dora Vázquez”, convocado anualmente pola Deputación de Ourense, e que na súa publicación ilustrou a alacantina Lola Lorente.
Nese texto hai unha brincadeira, pois o grupo teatral Talía visita a vila do protagonista e representa unha peza de Valle-Inclán na nosa lingua. A obra era La Cabeza del dragón (Farsa), na edición de Austral que había na Biblioteca Pública Municipal “Francisco Mayán” de Cee. E a miña narración inclúe unha escena versionada en galego. Velaquí:
Un pregoeiro do concello anunciou dende o estrado que ao remate habería un espectáculo de títeres. O grupo Talía ía poñer en escena cos seus monicreques a obra de teatro A cabeza do dragón. Fiz escoitou que era dun señor chamado don Ramón, mais non sabía que se trataba de don Ramón María del Valle-Inclán.
Fiz e Gus fixéronxe chiscadelas de complicidade e o primeiro mirou de esguello se os seus pais escoitaran o anuncio. O acontecemento era a ceo aberto, na praza e non custaba nin un patacón. Por un acaso, Fiz comentou en voz alta.
― ¡Cacholos! ¡Hai cacholos!
― Está ben, rapaz. Está ben. Xa sei o que queredes mais primeiro imos mercarvos todo o que vos vai facer falta para o inverno.
(…)
COMO SON ESPECTADORES DA PEZA DE DON RAMÓN
A CABEZA DO DRAGÓN
E PARA ENCHER A MAÑÁ DE DOMINGO ESPLENDOROSA
OS PAIS COÑECEN A ROSA
Na praza de Vilancosta existía moita expectación diante do primeiro acontecemento teatral que se producía na localidade dende había polo menos unha década. O ruxe-ruxe dos nenos non agachaba a curiosidade e a tensa espera pola actuación do grupo Talía que ía poñer en escena a obra A cabeza do dragón de don Ramón María del Valle-Inclán.
Non se esaxeraría un pisco ao dicir que estaban todos os nenos de Vilancosta e moitos outros de fóra que viñeran á feira cos seus pais. Diante do escenario das marionetas colocaran a lona máis grande que se atopara no concello para sentar aos espectadores miúdos, mais abofé que non abondaba e había aínda moitos de pé. Detrás deles estaban as nais, os pais ou os avós.
Gus deulle co cóbado a Fiz e sinalou cara ao outro extremo. Aló estaban Rosa e unha das súas amigas a lles faceren acenos coa man. Miraron que houbera sitio e andaron lixeiros cara a aquela zona. No percorrido escoitaron rosmidos e non eran outros que Xosé, Lois e outros membros da súa cuadrilla. Fiz tirou do brazo de Gus. Non era tempo de lle facer caso ás picadas provocativas. Saudaron con alegría ás dúas rapazas.
― ¡Ola! ¿Cómo estades?
― ¡Psssssssss!
Rosa pregoulles silencio. O telón principiaba a abrirse. Sentaron deseguida no oco que lles gardaran. A primeira escena deu comezo. Os monicreques, manexados por fíos de cordel apenas visibles, cobraron vida.
Tres príncipes xogaban á pelota no patio de armas dun castelo de torres grandes. Os diálogos foron acompañando os movementos dos personaxes.
Os murmurios dos cativos acaláronse axiña. Moitas bocas abertas e todas as olladas espertas eran testemuño do interese cara ao espectáculo.
O príncipe Axonxolí, o príncipe Verdemar e o príncipe Pompóm son interrompidos polo Trasno que lles retén a pelota para lles pedir que lle devolvan a súa liberdade.
As escenas vanse sucedendo unhas a outras entre sorpresas, risos e tamén, ás veces, rostros de desacougo e preocupación da miúda concorrencia.
O Bufón, cos seus andares e reviravoltas cómicas pola corte do rei. O rei Micomicón, coas súas longas melenas do cento de anos que levaba habitando no reino, é un xigantón de sabias palabras. A Infantina, filla do rei, máis fermosa ca unha rosa, encantadora coma un cisne branco no azul dun lago. A Duquesa, o Mestre de Cerimonias e outros personaxes van aparecendo e mesturándose na historia e facendo as delicias do público infantil.
Sen dúbida a escena que máis gustou aos cativos foi o enfrontamento do Príncipe Verdemar co Dragón.
PRÍNCIPE VERDEMAR: ― Princesa dos meus soños, son un namorado da túa fermosura, e veño de afastadas terras para vencer ao Dragón.
A INFANTINA: ― O Dragón é invencible, nobre cabaleiro.
PRÍNCIPE VERDEMAR: ― Se fose como dis, abondaría para a miña gloria dar a vida na túa defensa. ¡Velaí xa o Dragón!
(Escóitase o voo do Dragón rompendo as pólas das árbores e metendo medo aos paxaros. É un monstro que ten herdanza da serpe e do cabalo, coas ás dun morcego).
A INFANTINA: ― Eu non quero que tan nobre vida se aventure a unha morte certa. Fuxide, xeneroso paladín.
PRÍNCIPE VERDEMAR: ― Son irmáns o teu destino e mailo meu. Sexa unha a nosa sorte, e que a estrela da tarde, que agora nace no ceo, vexa a nosa desgraza ou a nosa ventura.
(O PRÍNCIPE VERDEMAR pelexa co DRAGÓN. A boca do monstro descobre sete fileiras de dentes. Hai un intre no que o paladín sente esmorecer o seu empuxe. Mais animouno o seu sentimento divino do amor, e erguendo a dúas mans a súa espada, que semella unha raiola de sol, dálle morte ao DRAGÓN).
Con esta escena aínda non rematou a historia. A Infantina reclama ao belo paladín e hai unha competencia para sabermos quen matou o dragón, pois ese cabaleiro ten o dereito de amar á princesa. Acoden varios candidatos, o cortello das vodas entra na sala dos banquetes e ao final…
O final non o imos contar aquí. Mellor que leades o libro de don Ramón.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Entender para vivir, un libro e un recital para lembrar a escritora coruñesa Luísa Villalta
- «Viaxe ao Norte de Alemaña e cidades da Hansa». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- «Reivindicación dun legado poético da Costa da Morte», artigo en Grial 242
- Lanzamento da edición facsimilar de Estebo, de Xosé Lesta Meis, co estudo introdutorio “Unha voz crítica da emigración galega a Cuba” da miña autoría (Obra de libre descarga)
- «Gaza on fire / Xenocidio televisado», poema na antoloxía de solidariedade Cantos de dor e liberdade
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- Moita saúde, moita poesía e moita felicidade no 2024 | crebas.gal en Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
Histórico
- Setembro 2024 (1)
- Agosto 2024 (1)
- Xullo 2024 (3)
- Xuño 2024 (1)
- Maio 2024 (3)
- Marzo 2024 (1)
- Febreiro 2024 (1)
- Xaneiro 2024 (1)
- Decembro 2023 (2)
- Novembro 2023 (1)
- Outubro 2023 (3)
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta