(Premer na imaxe para agrandar o tamaño)
Nunca é tarde… Procurando outras cousas na rede descubro a existencia da revista Malasartes. Cadernos de Literatura para a Infância e a Juventude, que publica Porto Editora, na que se lle empresta moita atención crítica a moitas novidades da literatura galega infantoxuvenil. Pois ben, no seu n.º 18 (II Série), do 2009, no apartado “Recensões e notas críticas”, “Em galego”, Mar Fernández Vázquez (na altura bolseira de investigación literaria no CIRP) publica unha recensión da miña novela infantil O nariz de Fiz, ilustrada por Lola Lorente, que recibiu en 2008 o V Premio de Literatura Infantil e Xuvenil “Pura e Dora Vázquez”, que convoca anualmente a Deputación de Ourense. Deseguida, con permiso da autora, reproduzo a devandita recensión.
«Recensões e Notas críticas»
O nariz de Fiz
Miro Villar (texto) / Lola Lorente ( ilustracións )
Deputación Provincial de Ourense, 2008, 117 pp. ISBN: 978-84-96503-77-9
Leitores medianos / Lectorado mozo (11-14 anos)
Cun comezo propio de historias bíblicas e da transmisión oral, e coa cita «MORALITÉ» extraída de Riquet à la houppe, de Charles Perrault, arrinca a historia de Fiz, do polifacético Miro Villar, nome literario de Arximiro Villar González (Cee, 1965), profesor de lingua e literatura galegas, poeta, narrador, tradutor, ensaísta e colaborador xornalístico. De entre a súa traxectoria pódense salientar feitos como ser membro do Batallón Literario da Costa da Morte, do Consello Editorial da colección poética «Ablativo Absoluto» de Edicións Xerais de Galicia ou do Comité de Redacción da revista Dorna. Mereceu xa diferentes galardóns en convocatorias de premios nacionais e internacionais aos que agora engade con esta obra o V Premio de Literatura Infantil e Xuvenil «Pura e Dora Vazquez».
Catro versos do narrador omnisciente, con estrutura consoante AABB e escritos a cor vermella, encabezan cada capítulo d’O nariz de Fiz, anunciando o seu argumento.
Fiz nace nunha aldea da montaña da Galicia interior e rural, situada preto de Vilancosta, a localidade natal do escritor estradense Marcial Valladares (Vilancosta, Berres, A Estrada, 1821-1903); a nai escolle o nome de Fiz polo seu significado latino («tivo entón unha idea feliz», p. 12) ao sentir a grande acollida dos seus «afastados» veciños. Despois nárranse anecdotas da vida cotiá da «criatura máis pequerrechiña e miudiña que o labrego vira nos arredores» (pp. 9-10). Segundo se avanza na lectura descóbrese que Fiz posúe unha habelencia, pese a ser miúdo e usar anteollos, que salvará o pai do incendio do circo e os seus amigos Gustavo e Rosa de afogar na cova da serpe, onde o can Marelo tivera medo a entrar. Este «prodixio olfacto» (p. 114) xéralle o recoñecemento dos seus coñecidos, até da mestra Dona Aurora e dos «seus tradicionais inimigos, Xosé e Lois» (p. 116) que se burlaban del con «superioridade e desprezo» ( p. 62). Este prestixio quedou «na memoria da xente» (p. 114), xa que «trascendeu de boca en boca» (p. 115), e aínda se conta hoxe. Por iso, o narrador «inventa unha variante» engadindo o nome de Fiz á frase feita «dar no nariz que…», que se emprega «cando a persoa percibe un cheiro que cre poder adiviñar» (p. 116).
O xogo intertextual constitúe o recurso creativo desta novela xa que salienta a miudeza do protagonista, por exemplo cando se di «soamente personaxes de conto como o Polgarciño ou os ananos de Brancaneves gañaban en pequenotes a este cativo», (p. 10), cuxo aspecto lembra tamén a silueta de Rompetechos, do humorista gráfico Ibáñez. Miro Villar, como se pode observar, refire os contos tradicionais pero tamén os «tempos arcaicos e moi trasnoitados» (p. 59) cando a mestra castigaba batendo coa regra ou cando «daquela aínda non se inventara a televisión» (p. 116). E incluso reproduce un momento pasado da historia de Fiz cando ve o circo Magnum (pp. 49-53) e chega até o tempo actual xa que «inventa» que os monicreques de Talía Teatro representan La cabeza del dragón, de Ramón del Valle-Inclán.
Cómpre salientar que Miro Villar acerta cando nomea esta farsa que lle encargara Jacinto Benavente ao arousán para o seu proxecto «Teatro para los Niños», xa que co irónico subtítulo «Farsa infantil» pasou a integrarse en Tablado de marionetas: para educación de príncipes (1914). Tamén atina ao escoller ese fragmento que traduce da escena terceira desta farsa que contén elementos de conto de fadas pero sen fadas (príncipe, disfrazado de bufón, que loita co dragón polo amor da Infantina Branca Flor), xa que se trata dunha escena de acción tan do gusto dos nenos, e porque recomenda continuar a lectura da anacrónica farsa de «don Ramon» (pp. 79, 80, 84).
A andaina ilustrativa de Lola Lorente (Bigastro, Alacante, 1980), licenciada en Belas Artes pola Universidade de San Carlos (Alacante) e cun ciclo superior de ilustración da Escola Massana (Barcelona), comezou no Fanzine enfermo para publicar despois en revistas como por exemplo TOS, HUMO, Dos Veces Breve e NSLM. Foi merecente de premios como o IN]UVE de ilustración en 2006, ademais da nominación ao premio «Artista Revelación Español» do ano 2007. Lola Lorente fainos reparar na figura de Fiz sobre o seu nariz xa que o sitúa na contracapa e na parte inferior dereita das páxinas, en vermello e contendo o número das mesmas, con Fiz mirando cara ao texto, debuxo que tamén recorda O Principiño.
Miro Villar insire na súa novela realista elementos anacrónicos para criticar a sociedade e mais a educación de anos atrás. Subxace o seu aprecio pola tradición oral galega, a idiosincrasia da súa xente e a reivindicación do rural, nas exclamacións e opinións vertidas no transcurso da novela, desculpando a Fiz.
MAR FERNÁNDEZ VÁZQUEZ [UNIVERSIDADE DE SANTIAGO DE COMPOSTELA / CENTRO RAMÓN PIÑEIRO PARA A INVESTIGACIÓN EN HUMANIDADES]
E nesta ligazón tamén podedes ollar as ilustracións de Lola Lorente para o libro, das que escollo esta mostra.
(Premer na imaxe para agrandar o tamaño)
crebas twitter
-
Artigos recentes
- Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Artigo en QPC (CII): Camariñas, Carnota, Cee, Mazaricos e Muros no libro Os mestres mortos daquel verán, de Narciso de Gabriel
- «Decembro de cegoñas», un ecopoema contra o cambio climático. Alguén que respira! VI Festival de Poesía para Corpo Principal
- Artigo en QPC (CI): “a morte do sol en Fisterra”, un poema de Salvador García-Bodaño
- 70 minutos: Ricardo Gurriarán e Miro Villar analizan a figura de Florencio Delgado Gurriarán
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
- Feliz Idade, de Olga Novo – Club de Lectura do Porriño en Recensión a Feliz Idade, de Olga Novo, en Grial 222
Histórico
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta
Pingback: As crebas » Rebelión na charca, recensión de Mar Fernández Vázquez en El Correo Gallego