(Premer nas imaxe para unha mellor lectura)
A nosa viaxe a terras da Normandía e da alta Bretaña co Seminario de Estudos Comarcais da Costa da Morte (Semescom), do 21 ao 28 de agosto, tivo como cronista de excepción ao xornalista Xosé Ameixeiras, delegado da edición comarcal de Carballo do xornal La Voz de Galicia. Pepe Ameixeiras, habitual compañeiro nestas travesías, publicou o sábado 25 de agosto unha ampla crónica dos primeiros días da viaxe, asinada co pseudónimo Vicente de Lema. Apráceme reproducir deseguida a súa crónica traducida para a nosa lingua, como primeiro testemuño destas xornadas pracenteiras nas que tamén aprendemos moitas cousas da cultura e da historia destes territorios, principalmente polas disertacións do historiador Xosé María Lema Suárez, presidente do Semescom.
Unha viaxe á terra dos heroes.
Corenta veciños da zona percorren a rexión de Normandía
Escrito por Vicente de Lema
Normandía / enviado especial 25 de agosto de 2012
As terras de Normandía están aboadas con cadáveres de heroes. No decorrer dos séculos este territorio galo foi escenario de múltiples guerras e conquistas. A última cita bélica nestas paraxes foi o Desembarco do 6 de xuño do 1944, que supuxo o principio da fin do terror nazi. É unha boa razón para visitar estes lugares, a dous anos do 70 aniversario do martirio de cen mil soldados que deron a súa vida aquí por salvar a liberdade en Europa. Alén diso hai outros motivos no programa, como a continuación da rota do megalitismo atlántico e a análise das Fisterras europeas. A isto dedícanse os corenta expedicionarios do Seminario de Estudos Comarcais da Costa da Morte que desde hai catro días percorren esta rexión de Francia.
O periplo comezou o martes en Xixón, onde os excursionistas tomaron o ferry Norman Asturias, de Bari (Italia) e tripulado por moitos portugueses, para viaxaren deica Saint-Nazaire (Sant Nazer en bretón, Saint-Nazère en galo, a paréntese é miña), na desembocadura do río Loire. A travesía foi plácida para uns e non tanto para outros, que tiveron que botar man da biodramina para superar o transo. Xa na estrada, o desprazamento en autobús discorre entre explicacións sobre historias de reis e duques dispensadas por Xosé María Lema Suárez, presidente da entidade organizadora, que tambén vai dando pinceladas sobre aventuras de piratas e corsarios que sucaron estes mares. Mentres o ómnibus vai avanzando quilómetros sucédense territorios rurais que foron campos de batalla e que fai 68 anos quedaron sementados de mortos.
A primeira visita foi Granville, cidade da baixa Normandía que alberga o peirao pesqueiro no que máis moluscos se descargan en toda Francia. Na súa cidade alta acolle unha igrexa recuperada dos bombardeos e varios búnkeres do exército nazi. É o Muro do Atlántico, cuxo derrubamento tanto sangue lle costou aos aliados.
Son vilas nas que as igrexas aínda sobrancean por riba dos demais tellados, o que esperta comentarios sobre a necesidade de que as vilas da Costa da Morte recuperen a súa verdadeira esencia urbanística.
A primeira xornada sobre esta terra, que foi o berce do impresionismo francés, concluíu en Saint-Lô, a capital das ruínas, na que hai un monumento aos caídos case en cada recuncho. A súa catedral de Notre Dame foi restaurada despois dos bombardeos, mais na súa fachada occidental deixaron unha parte cortada a pico para non ocultar as consecuencias da destrución.
A seguinte xornada foi repartida entre os naufraxios e o Desembarco. A primeira parada que realizou Pablo Bustelo, o condutor da empresa Lázara que incluso é capaz de sacar do maleteiro as viandas para un ágape cando os expedicionarios están máis famentos, foi en Sainte-Mère-Église. Un paracaidista, John Still, quedou pendurado no campanario do templo a noite do 5 de junio de 1944. Como se fixo o morto, logrou sobrevivir.
O seguinte punto de destino foi o cabo La Hague, un lugar que se podería comparar con algún da Costa da Morte. Nas súas costas sucederon innumerables naufraxios, o que levou a convertelo no segundo punto de visitas de Normandía. Outra Fisterra que ten o faro, Le Goury, nun illote a unhas decenas de metros da costa e placas sobre vítimas no mar en varios emprazamentos. Na súa estación de salvamento mantéñense as embarcacións en dique seco, pódense ver as listaxes dos rescates desde 1871 e venden souvenirs sobre o mundo do socorrismo. As centinelas do mar son aquí un mito, nun lugar no que houbo desgracias como a do buque Luna, con 101 vítimas. Aconteceu o 17 de febreiro do 1860.
Cara ao obxectivo
A viaxe continuou por Barfleur, un pequeno peirao pesqueiro moi importante na Idade Media e no que souberon conservar toda a súa arquitectura tradicional, e Gatteville, cuxo faro construído en 1834 é o segundo máis alto de Francia. Ten 74 metros e tantos chanzos como días ten un ano. A aldea conserva unha igrexa que todos fotografaron pola súa torre do románico normando.
Porén, o obxectivo principal era Pointe du Hoc, que o día 6 de xunio de 1944 convirteuse no punto principal do cruento desembarco. Ese día e nestes cantís perderon a vida a maior parte dos soldados americanos que intentaban tomar as baterías nazis. O escenario da traxedia e de innumerables películas e documentarios é visitado cada ano por catro millóns de persoas. As ondas morren inocentes sobre as areas, que no ambiente aínda semellan escoitarse afogados os berros dos heroes que un día fai 68 anos deron aquí a súa vida pola liberdade.
crebas twitter
-
Artigos recentes
- A crónica viaxeira «De Cée a Mugía» de Francisco Mayán Fernández na revista Algo (1933)
- «Do reino dos suevos ó dos bergundios». As crónicas do xornalista e viaxeiro Xosé Ameixeiras
- Xoán Xosé Fernández Abella in memoriam
- Que a Terra che sexa leve, Pólvera
- O nariz de Fiz no «Catálogo de lecturas recomendadas para Educación Primaria» da Editorial Galaxia
Categorías
- Antoloxías
- Arte
- Autografías
- Banda deseñada
- Biografía
- Cinema
- Congresos
- Contos
- Documental
- Efemérides
- Encontros
- Ensaio
- Entrevistas
- Epistolarios
- Estudos literarios
- Exposicións
- Fotografía
- Gravacións
- Historia
- Humor
- Infantil
- Lendas e mitos
- Lingua
- Literatura medieval
- Manifestos
- Manuscritos
- Memoria Literaria
- Música
- Narrativa
- Obituarios
- Poesía
- Política
- Premios
- Presentacións
- Radio
- Recensións
- Roteiros
- Sen categorizar
- Teatro
- Televisión
- Tradicións
- Versións ou traducións
- Xornadas
- Xornalismo
Comentarios recentes
- “De rosa antiga” | Tirar do fío en Recensión a De rosa antiga. 50 anos de Poesía (1972–2022), de Helena Villar Janeiro, en Grial 237
- Recensión da antoloxía Ara do mar. Poesía a Fisterra, compilada por Alexandre Nerium, en Grial 232 | crebas.gal en Artigo en QPC (XCIII): A potencia simbólica do topónimo Fisterra
- Florencio Delgado en 12 ligazóns e 2 vídeos | A profa en Unha lectura de Galicia infinda, de Florencio Delgado Gurriarán
- «A Pontragha», un poema para o libro Chegadas, Saídas. O antigo camiño de ferro Santiago de Compostela – A Coruña, de Manuel Pazos Gómez | crebas.gal en «A Pontragha», un poema inédito na GaZeta (Revista de Agrupacións Poéticas de Base)
- Feliz Idade, de Olga Novo – Club de Lectura do Porriño en Recensión a Feliz Idade, de Olga Novo, en Grial 222
Histórico
- Setembro 2023 (1)
- Agosto 2023 (3)
- Xullo 2023 (3)
- Xuño 2023 (1)
- Maio 2023 (1)
- Abril 2023 (1)
- Marzo 2023 (3)
- Xaneiro 2023 (2)
- Decembro 2022 (2)
- Novembro 2022 (1)
- Outubro 2022 (3)
- Setembro 2022 (2)
- Agosto 2022 (1)
- Xullo 2022 (4)
- Xuño 2022 (2)
- Maio 2022 (10)
- Abril 2022 (2)
- Marzo 2022 (1)
- Febreiro 2022 (4)
- Xaneiro 2022 (6)
- Decembro 2021 (2)
- Outubro 2021 (1)
- Setembro 2021 (3)
- Agosto 2021 (1)
- Xullo 2021 (4)
- Maio 2021 (2)
- Abril 2021 (1)
- Marzo 2021 (1)
- Febreiro 2021 (3)
- Xaneiro 2021 (6)
- Decembro 2020 (9)
- Novembro 2020 (8)
- Outubro 2020 (2)
- Setembro 2020 (3)
- Agosto 2020 (2)
- Xullo 2020 (3)
- Xuño 2020 (1)
- Maio 2020 (6)
- Abril 2020 (6)
- Marzo 2020 (5)
- Febreiro 2020 (1)
- Xaneiro 2020 (5)
- Decembro 2019 (3)
- Novembro 2019 (2)
- Outubro 2019 (6)
- Setembro 2019 (5)
- Agosto 2019 (3)
- Xullo 2019 (4)
- Xuño 2019 (2)
- Maio 2019 (6)
- Abril 2019 (5)
- Marzo 2019 (4)
- Febreiro 2019 (2)
- Xaneiro 2019 (6)
- Decembro 2018 (3)
- Novembro 2018 (3)
- Outubro 2018 (6)
- Setembro 2018 (6)
- Agosto 2018 (6)
- Xullo 2018 (8)
- Xuño 2018 (10)
- Maio 2018 (9)
- Abril 2018 (2)
- Marzo 2018 (11)
- Febreiro 2018 (5)
- Xaneiro 2018 (8)
- Decembro 2017 (4)
- Novembro 2017 (2)
- Outubro 2017 (7)
- Setembro 2017 (7)
- Agosto 2017 (13)
- Xullo 2017 (7)
- Xuño 2017 (6)
- Maio 2017 (6)
- Abril 2017 (6)
- Marzo 2017 (8)
- Febreiro 2017 (11)
- Xaneiro 2017 (5)
- Decembro 2016 (8)
- Novembro 2016 (7)
- Outubro 2016 (10)
- Setembro 2016 (12)
- Agosto 2016 (13)
- Xullo 2016 (7)
- Xuño 2016 (12)
- Maio 2016 (18)
- Abril 2016 (18)
- Marzo 2016 (9)
- Febreiro 2016 (15)
- Xaneiro 2016 (16)
- Decembro 2015 (11)
- Novembro 2015 (21)
- Outubro 2015 (7)
- Setembro 2015 (7)
- Agosto 2015 (2)
- Xullo 2015 (13)
- Xuño 2015 (5)
- Maio 2015 (13)
- Abril 2015 (17)
- Marzo 2015 (17)
- Febreiro 2015 (17)
- Xaneiro 2015 (8)
- Decembro 2014 (16)
- Novembro 2014 (4)
- Agosto 2014 (4)
- Xullo 2014 (3)
- Xuño 2014 (2)
- Maio 2014 (4)
- Abril 2014 (8)
- Marzo 2014 (8)
- Febreiro 2014 (20)
- Xaneiro 2014 (9)
- Decembro 2013 (18)
- Novembro 2013 (7)
- Outubro 2013 (15)
- Setembro 2013 (29)
- Agosto 2013 (13)
- Xullo 2013 (20)
- Xuño 2013 (9)
- Maio 2013 (19)
- Abril 2013 (25)
- Marzo 2013 (20)
- Febreiro 2013 (23)
- Xaneiro 2013 (22)
- Decembro 2012 (20)
- Novembro 2012 (12)
- Outubro 2012 (12)
- Setembro 2012 (16)
- Agosto 2012 (25)
- Xullo 2012 (26)
- Xuño 2012 (19)
- Maio 2012 (41)
- Abril 2012 (35)
- Marzo 2012 (38)
- Febreiro 2012 (34)
- Xaneiro 2012 (40)
- Decembro 2011 (39)
- Novembro 2011 (47)
- Outubro 2011 (43)
- Setembro 2011 (43)
- Agosto 2011 (34)
- Xullo 2011 (31)
- Xuño 2011 (3)
Meta
Pingback: As crebas » En Normandía (II): «As ostras danlle sabor á viaxe a Normandía», por Xosé Ameixeiras